Noen øreflipper er fastgrodde mens andre dingler fritt. Men det er ikke ett gen som bestemmer hva slags flipp du har fått, ifølge en ny studie.

Fastgrodd eller fri øreflipp?

Sa naturfaglæreren din at et enkelt gen bestemmer om øreflippen din henger fritt eller om den er grodd sammen med kinnet? Glem det!

4.12 2017 05:00

Det var liksom stjerneeksemplet på hvordan gener styrer egenskaper. I godt selskap med haiketommelen, tungerullingen og blå og brune øyne.

Ikke bare er formen på øreflippen en enkel egenskap å studere. Den var også angivelig bare styrt av ett gen. Og dette genet fantes altså i to varianter: Én type som ga deg fritthengende øreflipper og én som ga deg fastgrodde.

Varianten for fritthengende flipper var dominant. Det betydde at du ikke fikk fastgrodde øreflipper med mindre du fikk denne genvarianten fra både mor og far.

49 gener

I Wikipediaartikkelen om øreflipper står det fortsatt: «Mennesker kan ha både frie og fastgrodde øreflipper. Uavhengig av om øreflippene er fastgrodde eller frie, er de et klassisk eksempel på dominant og recessiv arv.»

Samme budskap gjentas i denne elevoppgaven på nettstedet Nasjonal digital læringsarena.

Spørsmålet er vel hvor mange elever som i løpet av årene har konkludert med at mora trolig må ha stått i med postmannen.

Nå viser nemlig ny forskning at sammenhengen slett ikke er så enkel.

En omfattende undersøkelse av gener og øreflipper viser at hele 49 ulike gener ser ut til å ha en finger med i spillet når det gjelder øreflippformen.

Data fra titusenvis av ører

Det er John R. Shaffer ved Pitt’s School of Dental Medicine og kollegaene hans som har undersøkt saken.

De har gått grundig til verks. De amerikanske forskerne har samarbeidet med kollegaer både i Kina Europa og Latin-Amerika. I tillegg har de fått bruke data fra det amerikanske gentestingsselskapet 23andMe.

Forskerne undersøkte genmaterialet og øreflippene til rundt 10 000 mennesker, og fikk i tillegg lov til å bruke genanalyser og selvrapporterte øredata fra nesten 65 000 kunder hos 23andMe.

Og da dukket det altså opp ikke mindre enn 49 ulike gener som ser ut til å være med på å bestemme hvordan øreflippen ser ut.

Nå kommer nok dette neppe som noen stor overraskelse for biologer flest. De første mistankene om at det var flere gener med i spillet, dukket faktisk opp allerede i 1937, skriver Shaffer og co i siste utgave av vitenskapstidsskriftet The American Journal of Human Genetics.

John McDonald ved University of Delaware oppsummerer myten enkelt på sine sider om genetikk.

Og nå har saken altså blitt enda sikrere. Akkurat hva de ulike genene gjør, og hvordan de spiller sammen, er imidlertid en annen sak.

Her har forskerne foreløpig mye igjen å finne ut av.

John R. Shaffer m. fl., Multiethnic GWAS Reveals Polygenic Architecture of Earlobe Attachment, American Journal of Human Genetics, desember 2017. Sammendrag.