En med hvit og en med brun metter fortsatt

Nye mattrender til tross, matpakken holder stand blant oss nordmenn. 60 prosent har med matpakke på jobben.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Og nistepakken med en brødskive med hvitost og en med brunost er fortsatt klassikeren som metter mange. 80 prosent av oss spiser hvitost på brødskiven minst en eller to ganger i uken, og brunost er folkefavoritt nummer to. Sylteøy og kjøttpålegg deler tredjeplassen.

Sunt og godt

Forsker Runar Døving ved Statens institutt for forbruksforskning sier at matpakken ikke er noen kulinarisk suksess, men en moralsk suksess. I tillegg til alle dem som tar med matpakke på jobb, smøres det hver dag en halv million matpakker til barna i grunnskolen. Nær 99 prosent av ungene i småskolen har med nistepakke på skolen.

Forklaringen på den enorme suksessen til den grå og diskret utseende matpakken er at den er sunn, god og billig. Før skolestart i år møttes Ingrid Espelid Hovig og Fedon Lindberg i en matpakkeduell. Kappestriden endte i tilnærmet enighet om hva barna bør ha med seg. Mye frukt og grønt, og kjøtt- og fiskepålegg på grovt brød, er mat som gir krefter gjennom en lang skole- eller arbeidsdag.

Mer spennende

Utfordringen for å sikre den fornuftige matpakken et fortsatt liv, er å gjøre den mer spennende. Konkurransen fra nye mattrender og kantiner med høy delikatessefaktor er stor. Matpakkeuka som gikk av stabelen i uka som gikk, har flere forslag.

En stor matboks er for eksempel en god investering. Da har man plass også til grønnsaker eller frukt. Mellomleggspapir høyner matpakkas appetittlighet. “Det lille ekstra”, som persille, paprika, reddik eller druer delt i to, hever det medbrakte måltidet mange hakk.

Drevne matpakkesmørere kjenner også et annet triks: Lag matpakken kvelden i forveien. Da har du tid til å lage en matpakke du har virkelig lyst på.

(NTB)

Powered by Labrador CMS