Matflukt fra dødstanker

Fører sitrende uhyggelig tv-krim om død og elendighet til at det rumler i magen? Tanker om døden kan øke matinntaket.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Foto: Colourbox.no

Når folk med lav selvfølelse tenker på at de en gang skal dø, har de en tendens til å spise mer av både sunn og usunn mat, ifølge ny amerikansk studie publisert i tidsskriftet Journal of Consumer Research.

Hvorfor? Forskene bak studien mener en mulig forklaring på denne effekten ligger i en teori de kaller å “flykte fra selvbevissthet”:

- Når folk blir minnet om at de er høyst dødelige, kan de føle seg ukomfortable med hva de har utrettet i livene sine, og om de har klart å lage et merkbart fotavtrykk etter seg.

- Dette er en tilstand som kan kalles for en forsterket selvbevissthet. En måte å takle en slik ubehagelig tilstand på, er å flykte fra den, ved enten å overspise eller overforbruke, skriver forfatterne av studien.

Handleliste og kakespising

Tendensen til overspising/overforbruk gjaldt i særdeleshet folk med lav selvfølelse, som tenkte tanker som hadde med døden å gjøre, påpeker forskerne Naomi Mandel og Dirk Smeesters. 

De er hjemmehørende ved henholdsvis Arizona State University, USA og Erasmus Universiteit Rotterdam, Nederland.

Tilsvarende flukt-effekt kom ikke til syne hos personer med høy selvfølelse.

Forskerne gjennomførte flere eksperimenter, i Europa og USA, der frivillige enten skrev tekster om følelser de hadde knyttet til sin egen død - eller så skrev de om et smertefullt medisinsk inngrep.

Deretter krysset alle av på en handleliste for varer de ønsket seg, eller så spiste de kaker.
 
Speil på veggen der…

Resultatene viste at folk som skrev om egen død både ville spise mer og kjøpe mer enn de som skrev om inngrepet, heter det i et presseskriv fra Chicago Journals.

- Forbrukere, særlig de med lav selvfølelse, kan være mer tilbøyelige til overkonsum når de ser bilder av død i forbindelse med nyhetsinnslag, eller når de ser favorittkrimmen sin på tv, konkluderer forskerne.

Studien viste for øvrig også at når deltakerne fikk plassert et speil foran seg, så ble lysten til overforbruk redusert.

Referanse:

Mandel et al. The Sweet Escape: Effects of Mortality Salience on Consumption Quantities for High‐ and Low‐Self‐Esteem Consumers. Journal of Consumer Research, 2008. DOI: 10.1086/587626
 

Powered by Labrador CMS