Saken er produsert og finansiert av Bioforsk - Les mer

Avdekker nye egenskaper hos rosenrot

Helsekostprodukter med rosenrot-innhold er populære og etterspurte. Men konsentrasjonen av virkestoff i plantene varierer med arveanleggene, selv om plantene dyrkes under like vekstforhold, avdekker forskere. Nå vil de hjelpe rosenrotdyrkerne å kvalitetssikre røttene.
30.10 2006 05:00

Bioforsk Øst Kise har samlet inn rosenrot-planter fra hele landet og plantet ut i et felt på Nes i Hedmark. Etter tre års vekst på Kise ble jordstengler fra plantene analysert for stoffene rosavin, salidrosid, cinnamylalkohol, og thirozol.

-Analysene av disse stoffene viste store variasjoner alt etter hvor planten kom fra i landet, sier Steinar Dragland ved Bioforsk Øst Kise.

Dette viser at plantene har forskjellige genetiske egenskaper fra forskjelligge distrikter. Ikke bare innholdsstoffene varierte, men også utseende og i hvor sterk grad plantene ble utsatt for sopp- og skadedyrangrep.

Vakker rosenrot

Det visuelle uttrykket til plantene kan imøtekomme de som ønsker å bruke rosenrot som staude, fordi den også er en vakker plante. Rosenrot kan formeres vegetativt (stiklinger) og en vil da få planter som er identiske med morplanten.

Rosenrot-arbeidet som er utført ved Bioforsk Øst Kise har gitt en verdifull samling med stor variasjon både med hensyn til utseende og innholdsstoffer.

Samlingen gir grunnlag for å kunne oppnå bedre og jevnere kvalitet på råvareproduksjonen som hittil har vært basert på frøplanter med ukjente og svært varierende egenskaper.

Rosensalat?

- Dersom en lykkes med utviklingen av en aktuell vegetativ formeringsmåte, kan vegetativt formerte rosenrotplanter med ulike egenskaper sammenlignes for å finne hvilke som gir best resultat ved forskjellige vekstforhold.

- Klonmaterialet kan også utnyttes for å velge ut kloner som kan passe til dyrking av rosenrot som salatvekst, staude på friland eller som potteplante, avslutter en entusiastisk Steinar Dragland.

Hele saken kan leses i Bioforsk TEMA 1(47): Variasjoner i rosenrot (Rhodiola rosea) fra 97 steder i Norge.