Spiser for lite frukt

Barn er glad i frukt og grønt. Likevel får de ikke i seg nok, viser europeisk studie. Den viser også at det finnes effektive tiltak for å øke inntaket.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tigjengelighet er den viktigste faktoren for å øke frukt- og grønnsaksinntaket hos barn. (Foto: iStockphoto)

Pro Children-prosjektet

* Pro Children-prosjektet er et forskningsprosjekt som er finansiert av EUs femte rammeprogram, og koordineres fra Universitetet i Oslo, Avdeling for ernæringsvitenskap.

* I en tverrsnittstudie ble inntaket av frukt og grønt blant 13 305 skoleelever kartlagt i ni land; Østerrike, Belgia, Danmark, Island, Nederland, Norge Portugal, Sverige og Spania.

* Omfattende intervensjonsprogrammer ble utviklet og testet i Nederland, Norge og Spania, hvor hensikten var å øke inntaket av frukt og grønnsaker.

* Forskerne i prosjektet har klart å utvikle et spørreskjema for ni land på tolv språk som også andre kan bruke i fremtiden. De har funnet frem til en metode som kan føre til at den europeiske folkehelsen blir bedre fordi unge vil spise mer frukt og grønnsaker.

* Forskningsgruppen har publisert mange artikler fra dette prosjektet, blant annet i det anerkjente tidsskriftet Annals of Nutrition and Metabolism.

* 23. mai vedtok Odelstinget en lov hvor 1. til og med 10. klasse får gratis frukt og grønt.

Kilder: NTB og Camilla Sandvik

– Barn liker frukt og grønnsaker godt og ønsker å spise mer, men vil ha bedre tilgjengelighet på denne type matvarer, sier Camilla Sandvik.

Hun er stipendiat ved HEMIL-senteret og ved Avdeling for ernæring ved Universitetet i Oslo.

– Undersøkelsene våre viste klart at når tilgjengeligheten av frukt og grønnsaker øker, så øker inntaket. For eksempel vil gratis frukt på skolen føre til økt fruktinntak i alle grupper.

– Og jo tidligere en begynner å øke inntaket av frukt og grønt, jo mer varige endringer får en, sier Sandvik.

Hun mener at gratis frukt på skolen vil føre til at barn spiser mer.

Ingen spiste nok frukt

Det internasjonale forskningsprosjektet Pro Children har undersøkt hvilke faktorer som fremmer inntaket av frukt og grønt hos skolebarn i 10–13-årsalderen i ni europeiske land.

Undersøkelsene pågikk i to faser, først en kartleggende tverrsnittstudie og deretter en intervensjon, hvor forskerne forøkte å påvirke familienes matvaner.

Tverrsnittstudien gikk ut på å studere inntaket av frukt og grønnsaker til skolebarn på tvers av landene, og å identifisere faktorer som kan påvirke dette inntaket.

Midt på treet

Kartleggingen viste at Norge lå midt på treet. Skolene i Portugal og Østerrike var best på inntak av frukt og grønt, med Sverige like etter. Island og Spania lå derimot på bunn.

Felles for alle land var at barna var positive til å spise frukt og grønnsaker. Likevel var det ingen av landene hvor barna hadde et gjennomsnittlig daglig inntak av frukt og grønt på 400 gram eller mer, som verdens helseorganisasjon anbefaler.

– I de beste landene spiste elevene omtrent halvparten av det anbefalte målet. Årsaken til at svenskene kom så godt ut er antakelig at de inkluder grønnsaker i det daglige varme skolemåltidet som barna får gratis, forteller Sandvik.

Tiltakene fungerte

Camilla Sandvik ved HEMIL-senteret har studert barns appetitt på frukt og grønt.

I Norge deltok 1300 sjetteklassinger fra 20 skoler og cirka 1000 foreldre i intervensjonsprogrammet. Formålet med intervensjonsstudien var å iverksette et program for å øke inntaket av frukt og grønnsaker hos skolebarna og deres foreldre.

Målet var at elevene spise 20 prosent mer frukt og grønnsaker.

– For oss var det viktig å ikke virke moraliserende, men prøve å gjøre det litt gøy og konkurranseaktig for å få ungene til å spise mer frukt og grønt, sier Sandvik.

Og opplegget fungerte. Sammenlignet med elevene i kontrollskolen gikk inntaket av frukt opp med rundt 20 prosent og grønnsaksinntaket økte med 18 prosent i Norge, Nederland og Spania.

Oppmuntret foreldrene

Intervensjonsprogrammet var omfattende. I tillegg til aktiviteter på skolen fikk elevene hjemmelekser rundt temaet frukt.

De ble oppmuntre til å gjennomføre en spørreundersøkelse på nettet, som ga dem individuelt tilpasset tilbakemelding på om de spiste nok frukt og grønt.

De fikk også en kokebok med frukt og grønnsaksoppskrifter. De lærte hvilke vitaminer og mineraler man finner i frukt og grønnsaker, og hvilke helsegevinster det er ved å spise slik mat. Det siste halvåret av andre året fikk barna gratis skolefrukt.

Foreldrene ble oppmuntret til å delta gjennom leksearbeid, nyhetsbrev og en egen foreldreversjon av en webbasert frukt- og grønnsakstest.

Legge til rette

De mottok nyhetsbrev som inneholdt informasjon om frukt og grønt, tips om hvordan de kunne oppmuntre barna sine til å spise mer frukt og grønnsaker, og informasjon om pågående aktiviteter i prosjektet.

– Skolene ble også anbefalt å legge til rette for en frukt- og grøntpause i løpet av skoledagen, noe barna likte godt, forteller Sandvik.

Utviklingen av intervensjonen var basert på en gjennomgang av forskningsresultater fra liknende prosjekter, og på kvalitative og kvantitative studier i alle ni Pro Children-landene.

På den måten ønsket forskergruppen å få innsikt i viktige faktorer som kan påvirke skolebarnas inntak av frukt og grønnsaker.

Lenke:

Pro Children Project

Powered by Labrador CMS