Vil fagidioter til livs

Forskere ved UiB ønsker ny debatt rundt ex.phil., dannelse og innavl i isolerte fagfelt, melder På Høyden.

– For vår generasjon er det kanskje for sent, men vi kan jobbe for at studentene ikke blir like store fagidioter som vi som underviser, sier Jarl Giske, professor ved Institutt for biologi.

I forbindelse med Darwindagen 2012 har Giske og Christian Jørgensen i Darwinkomiteen ved UiB invitert den nederlandske historikeren Fred Spier til å snakke om sitt Big History-studium i Amsterdam. Der fungerer Big History som et introduksjonskurs på linje med ex.phil. her til lands, men i motsetning til ex.phil. åpner Big History for bred tverrfaglig forståelse av verden. Det kunne Giske og Jørgensen tenke seg mer av i Bergen.

Ex.phil., dannelse og hva en student bør vite har vært hete temaer de siste årene. Dannelsesdebatten førte sågar til opprettelsen av dannelsesemner på UiB, som riktignok kun et fåtall studenter velger å delta i. Harald Eia skapte gjennom sin NRK-serie «Hjernevask» heftig krangel om hvor trangsynt og utestengt fra verden en del forskning kan bli.

– Jeg tror Eia kunne gjort det med et hvilket som helst fagfelt, det å se feltet fra utsiden og latterliggjøre innavlen som forekommer. Det er mange som har gravd seg ned i egen fagkultur og diskurs, og glemmer å se den videre sammenhengen, sier Jørgensen, som er forsker ved Institutt for biologi.