SINTEF-sjef Alexandra Bech Gjørv og SINTEF-forsker Moez Jomâa flankerer FNs generalsekretær under den høytidelige utdelingsseremonien i FNs hovedkvarter i New York. (Foto: Johannes Berg, NTB Produksjon / SINTEF)

Får prispenger fra FN

Belønnet med førstepremie fra FN på 8,4 millioner kroner, får SINTEF lede pionerprosjektet som skal bringe solrike Nord-Afrika og Midtøsten et skritt nærmere soldrevne kystfartøyer.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon overrakte onsdag 14. desember en sjekk på en million dollar til SINTEFs konsernsjef Alexandra Bech Gjørv. Sjekken er det synlige beviset på at SINTEF har gått til topps i en årlig FN-konkurranse om bærekraftige energiløsninger.

Prisen gis til organisasjoner eller personer for deres “lederskap og nyskapende praksis knyttet til klodens energiutfordringer”. Kandidatene er blitt vurdert på bakgrunn både av tidligere og ferske resultater.   

Prisutdelingen fant sted under en høytidelig seremoni i FN-hovedkvarteret i New York.

Soldrevne el-skip

Tema for årets konkurranse var bærekraftig transport. Førstepremien er en bevilgning på en million dollar til en aktivitet som vil gjøre verdens energibruk mer bærekraftig. Helt konkret har FN valgt å gi premiebeløpet til en norsk-tunisisk prosjektsøknad som SINTEF og lokale samarbeidspartnere står bak.

I fellesskap skal prosjektdeltakerne undersøke hvordan lokale kystfartøy i Nord-Afrika og Midtøsten kan gjøres elektriske, med batteriladning fra solenergi, og hvilke samfunnsmessige ringvirkninger dette gir.

157 innsendte forslag knivet om seieren i tevlingen som arrangeres av FNs avdeling for økonomiske og sosiale forhold.  

Batteriladning ved kai

For førstepremie-beløpet skal SINTEF lede et treårig prosjekt i Tunisia, Solar Fuelled Electric Maritime Mobility in Tunisia and MENA.

Med på laget er også Tunisias energidirektorat og landets viktigste teknologiske utdanningsinstitusjon. Målet er å bygge om et tradisjonelt tunisisk kystfartøy og gjøre båten til et grønt demonstrasjonsskip med elektrisk motor og batteridrift.

Håpet er at det kan reises en solcellepark i båtens hjemmeregion på Tunisia-kysten. Via strømnettet kan solcellene forsyne båten med helgrønn ladestrøm når den klapper til kai.

– Kommer solcellepaneler på plass, vil demonstrasjonsfartøyet vårt bli det første i Afrika som drives med solenergi, så vidt vi vet, sier prosjektleder og SINTEF-forsker Moez Jomâa, som selv er født og oppvokst i Tunisia.

 

 

 

Powered by Labrador CMS