Folk i Ladakh-området i Nord-India er helt avhengige av smeltevannet fra isbreene i Himalaya. Men isbreene er på retur.

40 prosent av isdekket i Himalaya er borte

Isbreene i fjellkjeden Himalaya smelter raskere og raskere, noe som truer drikkevannskilden til nesten 2 milliarder mennesker.

Bare Arktis og Antarktis har mer is enn den gigantiske asiatiske fjellkjeden. En ny studie publisert i forskningstidsskriftet Scientific Reports bekrefter at tapet av isen i verdens høyeste fjell går fort.

Isbreene i Himalaya smelter raskere enn i noen annen region på jorden, skriver forskerne.

– Våre funn viser tydelig at isen nå smelter i Himalaya i en hastighet som er mer enn ti ganger raskere enn gjennomsnittet for de siste århundrene, sier professor Jonathan Carrivick ved universitetet i Leeds.

– Denne fartsøkningen har skjedd de siste tiårene og sammenfaller med menneskeskapte klimaendringer, sier han.

Isbreene i Himalaya har mistet minst 40 prosent av arealet sitt, ifølge forskerne. Mye av dette har smeltet siden 1970-tallet.

Nesten 2 milliarder mennesker i området får drikkevann fra kilder som er avhengig av smeltevann fra isbreene i fjellene.

Rettelse kl 15:45 21/12-21: Det er 40 prosent av is-arealet som er borte, ikke isens masse. Noen andre språklige endringer.