Joda. Alder hadde noe å si. (Foto: Ezume Images, Shutterstock, NTB scanpix)
Joda. Alder hadde noe å si. (Foto: Ezume Images, Shutterstock, NTB scanpix)

Hvem er de beste nybegynner-sjåførene?

JEG BARE ELSKER FORSKNING: Forskning iler ikke til unnsetning for en halvgammal journalist uten førerkort.

Published

Nå må du snart se til å ta lappen!

Tanken har ligget på meg helt siden slutten av tenårene.

Ikke som en stor byrde, akkurat, man har jo ikke særlig bruk for bil når man bor midt i byen. Men som en G-streng-truse. Eller en våt sokk. Noe man absolutt burde fikse ved anledning, slik at hverdagen blir litt mer behagelig.

Men så blir det i stedet til at man stemmer i med Jakob Sande:

I morgon skal eg byrja køyreopplæring. Trur eg.

Og vips, så er man snart femogførti.

Og hele denne tiden hvor man ikke har øvelseskjørt, har man altså trøstet seg med at den stigende alderen sikkert er en fordel. For har ikke forskning vist at modningen av den viktige prefrontallappen i hjernen skjer ganske sent, kanskje?

Men den gang ei.

Nå kommer kjipe Nancy Wayne og Gregory Miller fra University of California med en studie som setter fyr på halmstrået mitt.

Kjønn og dataspill hadde lite å si

Wayne og Miller har rett og slett studert nybegynnere som akkurat hadde startet kjøreopplæringen. Hvilke faktorer hadde betydning for kjøreevnene?

Det hele begynte bra.

Ingen forskjell kunne spores mellom kjønnene. Selv om gutta var mer selvsikre i oppstarten, var evnene bak rattet like gode hos damene.

Check!

Dataspill hadde heller ingenting å si. Dermed slipper man altså å stille med handicap bare fordi man ikke har tilbrakt de siste åra i en pick-up i Los Santos.

Check!

Organisert idrett så derimot ut til å hjelpe. De som drev med eller hadde drevet med sport, hadde generelt bedre evner til å kjøre.

Check!

Men så var det alderen, da.

Overraskende nok så det ikke ut til at den der modne prefrontallappen hadde noe å si. Tvert imot ble evnene dårligere og dårligere, jo eldre nybegynneren var.

Altså stikk i strid med halmstrået! Og stikk i strid med statistikkene, som forteller at det nettopp er unge sjåfører som er mest utsatt for ulykker.

Resultatet får faktisk forskerne til å konkludere med at det trolig er andre faktorer enn kjøreevnene som gjør at unge menn oftere ender opp som trafikkoffer.

Bare til 30 år

Gå man litt inn i materier, finnes det imidlertid et par oppløftende detaljer.

For det første var studien liten – bare 100 kjøreskoleelever deltok. Da må man jo tolke resultatene med en viss forsiktighet.

For det andre gjaldt den omvendte sammenhengen mellom alder og kjøreevner mest for menn.

Og for det tredje er det et vitenskapelig faktum at aldersskalaen i undersøkelsen til Wayne og Miller bare gikk til 30 år. Dermed kan vi så klart ikke si noen ting om hvordan kurven ser ut etter 30. Kanskje den er v-formet, med et bunnpunkt rundt 30-årsalderen?

Alt i alt kan man kanskje si at halmstrået er delvis intakt.

Og i tillegg er det jo den andre kvisten som er kommet inn fra venstre i de siste åra:

Selvkjørende biler.

Kanskje løsningen er å knipe øynene igjen, og prokrastinere bare litt til?

Referanse:

N. L. Wayne & G. A. Miller, Impact of gender, organized athletics, and video gaming on driving skills in novice drivers, PLOS One, mars 2018.