Når det er sommer og varmt er det ingen hester som vil ha på seg klær, fant forskere i et forsøk.

Hesten kan si fra om den er varm eller kald

Når skal vi kle på hesten? Det kan være veldig vanskelig for oss mennesker å vite. Men nå har forskere funnet ut hva hesten selv vil.

Når det er 20 grader ute skjønner de fleste at hesten ikke trenger klær, eller dekken, som hesteklær kalles. Det er en kappe som legges over hesten.

Men trenger hesten den når det regner? Hvor kaldt skal det bli før vi kler på hesten?

Mange hesteeiere kler på hesten når de selv synes det begynner å bli litt småkaldt. Men det blir ofte helt feil, mener forskere.

Har sin egen dunjakke

Hesten har jo pels. I pelsen er det underhår som blåser seg opp når det blir kaldt. Pelsen fungerer nesten som en dunjakke og gjør at hesten tåler kulde veldig godt.

– Når vi kler dekken på hestene, klarer ikke hesten å kvitte seg med varmen. Det er en fordel ved lave temperaturer, men en ulempe når temperaturen stiger, fortalte forsker Grete Jørgensen ved NIBIO i en artikkel på forskning.no i 2019.

Når det blir varmt kan det nemlig bli veldig varmt under dekkenet. Det kan bli ubehagelig for hesten, for den greier jo ikke å kle av seg selv.

Men når blir det for varmt?

Men det kan være vanskelig å finne ut når det er kaldt nok til at hesten trenger klær, og det kan være forskjell mellom hester.

Nå har forskere lært opp 23 hester til å fortelle om de vil ha på dekken eller ikke.

Masse trening

Forskerne lagde tre skilt med tre forskjellige tegn på: «dekken av», «dekken på» eller «uforandret».

Når hesten hadde på dekken, fikk den vist et skilt med tegnet for «dekken av». Hesten berørte skiltet med mulen, fikk en godbit og dekkenet ble tatt av.

Hvis hesten sto uten dekken fikk den vist et skilt med tegnet for «dekken på». Hver gang hesten var borti et tegn fikk den en godbit.

Slik lærte hestene å forvente at det skjedde noe når de så et tegn.

Når forskerne følte seg sikre på at hestene forsto sammenhengen mellom tegnene og hva som skulle skje når de tok mulen borti, ble de satt ut med eller uten dekken. Etter to timer fikk de valget mellom å ta på eller av dekkenet eller ikke gjøre noe.

Hva valgte hestene?

I forsøket forskerne var det med ti hester som vanligvis gikk med dekken og tretten som vanligvis gikk uten.

Det som var spennende var at uansett hva de var vant med, valgte de ganske likt.

Mange hester ville ha på seg klær når det ble kuldegrader.

Når det ble minus ti grader ville nesten alle på på seg dekkenet. Men når sola varmet ville de fleste få den av seg, selv om det var kaldt.

Når det ble masse vind og regn ville de fleste ha på seg klær helt opp til ti varmegrader.

Når det ble 20 var det ingen av hestene som ville ha på seg noe.