Bilder fra bestemors barndom gav seier i historiekonkurranse

Med CD-rom-bidraget Barndom før og nå - bilder fra bestemors barndom, vant tre jenter fra Vennesla videregående skole årets prosjektkonkurranse i historie i skolen. Konkurransen arrangeres av Den norske historiske forening og skal stimulere til økt prosjektbruk i skolen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Tonia Rike, Ingrid Harbo og Silje Halvorsen vant Den norske historiske forenings konkurranse"

.Temaet for årets konkurranse var Kjærlighet, samlivformer og familie. Bidraget til vinnerne - Silje Halvorsen, Ingrid Harboe og Tonia Birgitte Jansdatter Rike - er en del av CD-romplaten Familie og samliv i Vennesla fra 1850 til i dag.

Vinnerbidraget

De tre unge historikerne har intervjuet bestemødrene sine om barndom og oppvekst i Kristiansand by, industribygden Vennesla og Valle i Setesdalen. De har også intervjuet et av bestemødrenes barnebarn om hennes barndom i dag. De fant blant annet ut at det var store forskjeller på hvor mye arbeid barn måtte bidra med i familiene på landet og i byen, Ellers fant de at respekten for læreren var stor både i by og land. Elevene skulle helst ikke si noe utenom leksene.

- De har stilt spørsmål om boforhold, skole og fritid. De har sammenlignet svarene, sett på kildebruk og sett på forskjellen mellom barndom i by og land, og på forskjellene før og nå. Bidraget er en dokumentasjon på hvordan det var å vokse opp i 1930-årene. Målet har vært å få en bevisstgjøring om forskjellene før og nå, sier historielærer Sylvi Egelandsaa.

Juryens mening

Årets konkurranse hadde 17 bidrag. I juryens begrunnelse for at nettopp dette prosjektet vant, heter det blant annet at elevene har berettet levende og godt i sosialantropologisk stil om de fire personene og deres barndom. De har gjort en interessant analyse av likheter og forskjeller mellom disse personenes beretninger og årsakene til dette. De har gjort relevante og gode betraktninger om kildenes muligheter og begrensinger og vurdert både arbeidsprosessen og seg selv.

Prosjektet har et morsomt vedlegg med beskrivelse av ulike leker fra bestemødres barndom.

Vil ha mer prosjektbruk i skolen

- Målet med konkurransen er å oppmuntre til økt bruk av prosjekt som metode i historiefaget, sier Elisabeth Thue i Den norske historiske forening og leder av juryen.

Konkurransen finansieres av Eustory (Körberstiftelsen) og holdes i flere europeiske land. Aschehoug forlag og Nasjonalt senter for læring har støttet årets konkurranse i Norge.

I august får de tre norske vinnerne dra på sommerakademi i Berlin sammen med de andre europeiske vinnere.

Informasjon om neste års konkurranse finner du på sidene til Den norske historiske forening.

Se vinnerbidraget på internett

Vinnerbidraget og de andre bidragene fra Vennesla kan du se på hjemmesidene til Vennesla videregående skole under prosjekter og E-læring med bredbånd. Inne i selve programmet finner du det under Familierelasjoner og Barndom.

Prosjektet om industrialisering som også finnes på denne CD-romplaten fikk andreplass i historiekonkurransen.

CD-romplaten er et samarbeid med 5. klasse ved Samkom skole, og er et bidrag til “Sørlandet i 100”, en del av skolens satsing E-læring med bredbånd.

Powered by Labrador CMS