Astmatiske avsløringer

Forskere har endelig funnet ut hvordan kroppen lager inflammasjon. Dermed kan vi vente oss nye medisiner mot både astma, leddgikt og kreft.

Det er aldri morsomt å være sjuk, men det verste er kanskje å gå rundt og lide fordi kroppen selv saboterer. På innsida av folk med astma og leddgikt angriper immunsystemet helt friske deler av kroppen, og lager unødvendige inflammasjoner i stedet for å bekjempe bakterier.

Men skal man klare å hindre de misforståtte angrepene, må man først vite hvordan kroppen lager inflammasjonene. Nå er engelske forskere på sporet av én av immunforsvarets hemmeligheter.

- Denne oppdagelsen kan føre til store framskritt i behandlinga av inflammasjonssykdommer og kreft, sier Tony Day som leder forskningen sammen med David Jackson.

Immunceller på tur

Ett av triksene til immunforsvaret er å skvise hvite blodceller gjennom blodåreveggene og ut i vevet. Dermed kan de åle seg videre til stedet hvor infeksjonen sitter, og få i stand et skikkelig angrep på inntrengerne.

Men når immunsystemet er ute av kontroll, bruker det taktikken til å gå løs på kroppen i stedet. Mekanismen gjør det også mulig for kreftceller å bryte seg løs fra svulster og spre seg i kroppen.

- Kan vi ikke bare hindre cellene i å lekke ut av årene, da? tenker du kanskje. Problemet er at ingen har skjønt hvordan det hele foregår. I hvert fall ikke før nå.

Sukker styrer

For litt siden oppdaget noen engelske forskere et spesielt sukkermolekyl på CD44-proteinene som sitter pepret langs utsida av de hvite blodcellene.

Det var allerede en kjent sak at CD44 hjalp blodcellene med å hake seg fast i de sleipe blodåreveggene når de trengte seg ut. Men cellene holder seg jo for det meste inne i blodstrømmen, så hva bestemmer om de skal sitte fast eller ikke?

Det viste seg at små sukkermolekyler på utsida blokkerer CD44s evne til å binde seg til blodåreveggene. Det er bare når sukkeret fjernes at proteinet kan binde seg til veggene, og dermed skvise seg ut i vevet.

Medisiner i vente?

- Denne oppsiktsvekkende oppdagelsen burde gjøre det mulig å finne strategier for å hindre at CD44-proteinet blir aktivt, mener Tony Day fra Medical Research Council.

Nå er planen å få enda bedre forståelse av hvordan CD44 og blodåreveggen passer sammen, slik at man kan pønske ut måter å lage medisiner på.

P. Teriete, A. J. Day, D. G. Jackson et al., Structure of the Regulatory Hyaluronan Binding Domain in the Inflammatory Leukocyte Homing Receptor CD44, Molecular Cell, Vol 13, 483-496, 27 February 2004