Slapp av med kunnskap - hør en podkast om forskning på hekser eller datateknologi eller klima eller miløvennlig mat eller .....

På jakt etter podkast? Her finner du de som gjør deg litt smartere

Flere og flere hører podkast. Og vi jakter på de gode og interessante podkastene, de som passer oss.

Her på forskning.no har vi samlet podkaster som handler om forskning eller er med forskere. Sjekk ut podkast-siden vår eller listen under.

forskning.no har egen podkast: Spør en forsker. Her kan du finne ut om vi var mer miljøvennlige før og hva du skal spise om du vil være miljøvennlig nå. En episode handler om fedme, en annen om stress, en tredje om drømmer.

Vett og vitenskap heter podkasten fra fysikkprofessor Gaute Einevoll på NMBU. Han har snakket med forskere med nye bøker om insekter, grunnstoffer, hukommelse, hjernen og mat.

Eller er det naturen som interesserer deg? Da kan du sjekke ut Naturligvis - podkasten fra NINA - Norsk institutt for naturforskning.

Været er selvsagt tema i Værpodden, podkasten fra Meterologisk institutt.

Barnløs på godt og vondt heter podkasten som Cecilie Hoxmark lager. Hun har snakket med forskere om ulike sider at det å få eller ikke få barn.

Podkasten Ugradert fra Forsvarets forskningsinstitutt gir svar på om solstormer er farlig for Forsvaret og om hvorfor forskere steker batterier. Og hvordan skal du forske på noen som vil drepe deg?

Eller hva med massevis av forskere om alle mulige temaer? I podkasten Observatoriet fra UiT møter du 50 forskere som snakker om hekser, dataspill, klima, mat og 47 andre forskningsfelt.

Podkastene fra OsloMet og Universitetet i Bergen byr også på bredde. I hver episode finner du intervjuer med forskere fra hele spekteret av vitenskapen. Det er vanskelig å ikke finne noe som er av interesse for akkurat deg.

NOKUT-podden handler om utdanning og undervisning. Om faglig fellesskap og tilbakemeldinger til studenter.

Eller er det politikk du vil ha? Lars Erik Berntzen og Jonas Bergan Dræge lagde podkasten Politikk og Røvere.

God lytting!