Luktfri fastfish

- Vi skal gi forbrukerne i fastfood-markedet en smaksopplevelse som skal være minst like god som produkter av kylling og kjøtt. Det innebærer at vi må fjerne fiskelukten, for den vil ikke forbrukerne kjenne, sier Ingebrigt Overby fra Norske Sjømatbedrifters Landsforening.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) samlet nylig flere fiskeforedlingsbedrifter på Matforsk. Hensikten er å benytte kompetansen forskerne har innen produktutvikling, fett, holdbarhet og harskning og forbrukerkunnskap til å komme frem til nye sunnere produkter for fastfood-næringen.

Ivrig smaking og lukting

15 personer i norsk fiskeindustri lukter og smaker konsentrert på lakseburgere. I første runde får de smake på tolv ulike fiskekaker, noen kun med filetkjøtt, noen kun med ryggbeinskjøtt og noen med blanding av disse i ulike grovhetsgrader. I neste runde - etter et par timers pause - er det smakstilsetninger som skal testes ut.

Dagen skal ende opp med et utvalg produkter som gruppen skal gå videre med, prøveprodusere og teste på ulike segmenter i det norske fastfood-markedet.

Nedslående forsøk

I 2006 var NSL i kontakt med fastfood-kjedene, for å prøve å komme gjennom med produkter av fisk.

- Tilbakemeldingene var mange og klare: Det skal ikke avgis fiskelukt, produktene må kunne ferdiggjøres på utstyr som finnes i utsalgene i dag og produktene må ikke avgi fett, slik at man unngår smitte på andre typer produkter, sier Ingebrigt Overby.

- Bransjen har dessuten forventinger til holdbarhet, emballering og tanker rundt et totalt måltidskonsept som passer til fastfoodmarkedet. Det gjør at det er en lang vei å gå for produsentene.

Optimistiske tall

En fersk undersøkelse utført av AC Nielsen viser at 70 prosent av forbrukerne ønsker sunnere fastfood-produkter på markedet, gjerne av laks.

 

Strenge bransjekrav

 

Her er det forretningsutvikler Manfred Blomstrøm i Sibylla mener kjennetegner ideelle produkter og leverandører.

- Produkter med minimal fiskelukt

- Oppvarming må kunne gjøres i utstyr som allerede finnes

- Kontaminering på andre produkter er uaktuelt

- Gjennomtenkt måltidsløsning

- Det kan maks være fem elementer på en tallerken

- Det skal ikke ta mer enn 180 sekunder fra kunden bestiller til maten er servert

- Enkelt og god emballering med kammer, slik at få produkter kan tas ut uten å åpne en hel pakning

- Tydelig datomerking på emballasjen

- Samarbeid om profilering og markedsføring

- Leveringsdyktighet

 

 

 

 

 
 

- Undersøkelsen har gitt oss en bekreftelse på at dette skal vi satse på. Men produktutvikling er en møysommelig prosess. Det er derfor viktig at bransjen samarbeider. Med støtte fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) kan vi stille hjelp til rådighet for bedriftene, blant annet fra Matforsk, fortsetter Overby.

- Vi er dessuten veldig glad for at Innovasjon Norge har igangsatt et marint verdiskapingsprogram. Da får bedriftene og deres kunder mulighet for støtte til konseptutvikling og markedsføring, i tillegg til den støtten som i dag finnes til forskning og utvikling. Jeg er overbevist om at det vil føre til oppblomstring av “fastfish”i løpet av få år, sier Ingebrigt Overby optimistisk.

- Vær forberedt!

Forretningsutvikler Manfred Blomstrøm i hurtigmatkjeden Sibylla legger ikke noe imellom.

- Ikke kom til oss med en katalog fylt med 100 produkter av fiskekaker og burgere. Vi sier nei takk til blytunge kataloger med flere titalls produkter. Vær godt forberedt og tilby et gjennomtenkt konsept. De som vinner frem hos oss, er leverandører som viser at de har gjort leksa si.

- Tenk om en leverandør kunne komme og presentere en slik løsning for oss, sier Blomstrøm.

Han viser fram et bilde av en delikat lakseburger presentert i et grovt hamburgerbrød, med løk, salat, tomat og svart pepper som tilbehør, pent dandert på en tallerken med et beger dressing og en skive sitron på siden.

- Jeg garanterer at det ville imponert! sier Blomstrøm.

Powered by Labrador CMS