Kanskje får du mulighet til å by på denne rosa diamanten på en auksjon i fremtiden. Men du må nok ha lommeboka fylt av mer enn tusenlapper.

Hvorfor har noen diamanter farge?

Tidenes nest største rosa diamant ble nylig funnet i Angola. Fargen forteller en spennende historie om geologi.

Diamonds are forever. På flere måter. De er de mest ettertraktede og verdifulle edelstenene gjennom årtusener. Og fascinasjonen er nok ikke over på en stund.

Spesielt ettertraktede er diamantene som har et skjær av de rette fargene.

Nylig ble den nest største rosa diamanten noensinne oppdaget i Angola. Om den blir solgt på auksjon, blir det kanskje prisrekord.

VG omtalte funnet i en nyhetsartikkel 29. juli.

Diamanter

• Et mineral som består av rent karbon. Det samme gjør for øvrig grafitt
  • Det hardeste av alle stoffer
  • Brukes både i industrien, på tannlegekontoret og i smykker
  • Dannes naturlig ved stort trykk i jordens mantel, men kan også fremstilles kunstig

Ikke helt perfekte

Det tror i alle fall tre forskere fra Curtin University i Australia. De har skrevet om diamantenes fargespekter i The Conversation.

Ifølge disse forskerne er det bare én av 10.000 diamanter som er fargede. Enda færre er rosa.

Verdien til fargede diamanter kan forklares av hvor sjeldne de er å få tak i. Ikke nødvendigvis kvaliteten i seg selv.

For egentlig er fargede diamanter litt uperfekte.

Mange av dem er litt urene. Stort sett gjør det verdien på et materiale eller en gjenstand, mindre. Men ikke når de fargede diamantene utgjør én av 10.000 som blir funnet.

Bortsett fra de som er naturlig gule eller brune. De er mer vanlige, og dermed billigere enn andre diamanter.

«Fremmede» stoffer farger diamantene

Forskerne forklarer at det først og fremst er tre ulike ting som kan gjøre diamanter annet enn hvite.

De er enten ikke helt rene eller de kan ha en skade. Den tredje årsaken kan skyldes en forvrengning. Da må diamanten ha vært under ekstremt press.

I utgangspunktet består diamanter av rent karbon. Men noen fargede diamanter har fått fargen sin fra andre stoffer.

De såkalte urenhetene er gjerne helt vanlige stoffer som nitrogen, hydrogen eller bor. Ulike stoffer gir diamantene ulike farger.

Diamanter som er rike på bor, blir eksempelvis blå. Diamanter som har mye nitrogen, blir de mer alminnelige gule.

Den rene rosa

Når det gjelder skadde diamanter, forklarer forskerne at de har vært utsatt for radioaktiv stråling.

De mest interessante er kanskje de forvrengte som blir rosa. Sporelementer har aldri blitt funnet i dem. Det er altså ikke andre stoffer som gir de rosa diamantene farge, ifølge australske Museums Victoria sine nettsider.

Forvrengning kommer på sin side når diamanten er utsatt for et enormt press. Det får krystallstrukturen til å endre seg litt.

Det oppstår ørsmå defekter. Det er nok til at lyset brytes på en annen måte enn i hvite diamanter. Resultatet er at diamanten ser rosa ut.

Hvordan diamanter blir til kan du lese mer om i bloggen «Bergtatt» av geolog Ane K. Engvik, i et innlegg fra 2018.

Den blå diamanten «Hope» er blant verdens mest kjente.

Voldsom varme

Denne forvrengningen skjer ikke hvor som helst – men i jordens mantel. Det er også der diamanter blir til i utgangspunktet.

Det er den intense varmen i jordens dyp som skaper den rosa fargen. Og det må skje etter at diamanten har blitt til.

Den rosa diamanten har altså endret farge i løpet av livet. I alle fall endret det vi oppfatter som farge.

Den aller største rosa diamanten har fått navnet Daria-I-Noor. Den stammer fra India og er i dag selve midtpunktet i de iranske kronjuvelene. Den har aldri blitt solgt på auksjon.

Men kanskje får du mulighet til å sikre deg den nest største, som har fått navnet Lulu Rose. De australske forskerne bak The Conversation-innlegget blir ikke overrasket om den i så fall blir tidenes dyreste diamant.