Jorden til bunns i planlagt senter

Jorden fra skorpe til kjerne. En gruppe forskere ved Norges geologiske undersøkelse (NGU) planlegger et nytt forskningssenter som skal koble viten om bevegelsene i skorpen til det som skjer i Jordens indre.

- Platebevegelsene i jordskorpen, både de horisontale og vertikale, er av fundamental betydning for å forstå vår dynamiske planet, fastslår forsker og lagleder Trond H. Torsvik ved Norges geologiske undersøkelse.

Nå er Torsvik og hans medarbeidere ved laget for geodynamikk ved NGU i finalen om å bli et nytt Senter for Fremragende Forskning (SFF) her i landet. Terra Omnis Research center (TOR) er ett av 26 norske forskningsmiljøer som kjemper om både heder og penger.

Alt om Jorden

Samtidig er TOR, ved siden av Havforskningsinstituttet og Simula Research Laboratory, den eneste finalisten som ligger utenfor de etablerte universitetsmiljøene. Avgjørelsen om hvilke fem til ti nye sentre som blir etablert, faller i Norges forskningsråd i desember.

Men hva skjuler seg bak det latinske begrepet Terra Omnis, som betyr Alt om Jorden?

- Navnet beskriver hvor viktig det er å se på Jordens prosesser som en helhet. Vi vil studere fordelingen av jordskorpeplater i både tid og rom, samtidig som vi skal se på Jordens dype indre. Ved å kombinere flere fagdisipliner er vår ambisiøse plan å utvikle en komplett jorddynamisk teori, fra Jordens overflate til kjernen, fastslår Trond H. Torsvik.

En suksessteori

Den anerkjente forskeren i platetektonikk varsler samtidig at en ny revolusjon innenfor geovitenskap er på veg; manteldynamikk.

- Dagens teori om platetektonikk har vært en suksess, både teoretisk og praktisk. Det vitenskapelige fundamentet med at et lite antall plater beveger seg i forhold til hverandre, har gjort oss i stand til å forstå geologiske prosesser som jordskjelv, vulkansk aktivitet og dannelse av naturressurser, sier han.

Dyreliv og klima

- Manteldynamikk integrerer platetektonikken i noe større; i modellering av strømninger i Jordens underliggende mantel, i seismiske avbildninger og i historien til platebevegelsene. Slik kan man utvikle en samlet dynamisk teori for Jorden, en teori som kan brukes til å forstå fordelingen av kontinenter og hav, skorpedeformasjon og fjellkjededannelser, samt fordeling av naturressurser som er direkte relatert til platebevegelser, sier Torsvik.

- Fordeling av kontinenter og hav har også påvirket klima og dyrelivets evolusjon gjennom geologisk tid, sier Torsvik. - Ved å utvikle modeller for jordens termale, magmatiske, magnetiske, tektoniske og dynamiske utvikling, vil TOR-forskere bli involvert i forskning som er av fundamental betydning for å forstå vår egen planet.

Planene om et stort senter for manteldynamikk ved NGU er modnet gjennom de siste fire årene, og kan komme til å engasjere 25 norske og internasjonale toppforskere i mange år framover.