Julekalender: Luke 1: Lag din egen mini-rakett

En kvart brusetablett og en liten boks –  vips så har du en mini-rakett.

Fysikk-minuttet

Hver dag i desember presenterer universitetslektor Inge Christ ved Universitetet i Stavanger et nytt fysikkeksperiment.

Hensikten at det skal være så enkelt at du kan gjøre det selv hjemme. Du trenger bare vann og luft og helt enkelt utstyr.

Christ har hvert år sendt julekalendere med fysikkmoro til sine tidligere studenter. Nå kan også vi andre få glede av dem.

Flere luker:

Luke 10: Dette vanntrikset kan du prøve hjemme

Luke 11: Hemmeligheten bak sprayflaskeprinsippet

Luke 12: Lag magiske røykringer fra en bøtte

Luke 13: Dagens posetriks

Luke 14: Her kommer såpebåten!

Luke 15: Nåla i ballongen

Luke 16: Hjemmesnekret vannrakett

Luke 17: Derfor er flyvingen buet på oversiden

Luke 18: Flammekastende bazooka

Luke 19: Camera obscura

Luke 20: Tørrisrakett

Luke 21: Dansende rosiner

Luke 22: Ballongbil

– Fysikk er ikke vanskelig, det er bare forklaringen på fysiske fenomen, sier mannen bak Universitetet i Stavangers julekalender, universitetslektor Inge Christ.

Bak hver luke skjuler det seg et enkelt eksperiment eller triks du kan gjøre selv. Du trenger bare vann og luft og helt enkelt utstyr. Utstyrslisten finner du nederst i saken, så da er det bare å sette i gang.

Inge Christ underviser til daglig studenter ved grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger i fysikk, teknologi og biologi.

Mye godt lekemateriale

– Jeg kaller meg homo ludens, det lekende mennesket. Det er mye godt lekemateriale i matematikk og fysikk. Jeg tror leken er den beste inngangen til disse fagene som ofte blir stemplet som vanskelige, sier han.

Fysikklektoren mener at dersom du synes fysikk er vanskelig, så har du kanskje hatt en dårlig fysikklærer eller fått det for dårlig forklart.

Lager julekalender hver jul

Det er ikke første gang 61-åringen lager julekalender. Hver jul sender han en julekalender med nye eksperiment til sine tidligere studenter.

– Undersøkelser blant elever viser at fysikk, sammen med kjemi og matematikk, oppfattes som vanskeligst av alle fagene i skolen. Det er derfor jeg holder på som jeg gjør, sier Inge Christ.

Målet til den ivrige universitetslektoren er at stadig nye årskull elever i skolen skal få en positiv oppfatning av fysikk.

Brusetablett og vann

Til dagens eksperiment trenger du:

En tett boks, for eksempel en tom fotoboks
¼ brusetablett, C-vitamin e.l.
Litt vann

Dette skjer:

Når brusetabletten oppløses i vann utvikles det gass. Gasstrykket i boksen øker inntil trykket blir så stort at lokket på boksen tvinges opp, og gasstrykket sender vannet i boksen til værs.