(Foto: Lidunn M. Boge / Nofima)

På tide med tint torsk

To forskere samtaler om torsk som er tint.

Torsken du finner i porsjonspakker i kjøledisken i butikken, er stort sett tint fisk, særlig utenom hovedsesongen for torskefiske. At fisken er tint står som regel på pakningen, og regelverket krever at man skal opplyse om det. Men er tint fisk like god som fersk?

Themis:

- Når jeg kjøper torsk i butikken, foretrekker jeg at den er tint. Hvis den var fersk, vet jeg at det ofte betyr at det er mange dager siden det ble fanget. Fersk fisk må jo fraktes over store avstander i Norge, og det tar tid. Det er dessuten vanskelig å få tak i fersk kvalitetstorsk hele året.

Themis – som vanlig på jakt etter tint torsk. (Foto: Morten Heide)

Morten:

- Jeg kjøper ikke tint torsk i butikken. Jeg foretrekker å fange fisken selv, og da er den beste måten å bevare kvaliteten på å fryse den, for jeg klarer ikke å spise all fisken fersk. Jeg kjøper også fryst fisk i butikk, det er mange spennende produkter som klippfisk og tørrfisk som det er vanskelig å få tak i ferske, og jeg synes de fryste produktene har god kvalitet.

Fryst fiskelykke varer enda lenger, er Mortens filosofi. (Foto: Svein Heide)

Themis:

- Jo, frossen fisk er flott, men tint er lettere. Jeg foretrekker at fagfolk fanger fisken når den har best kvalitet, fryser den med en gang, lagrer den under de beste forholdene, tiner den når det er behov for det; alt gjort på den beste måten, slik at vi alle kan få torskefileter av høy kvalitet gjennom hele året, klar til matlaging, perfekt.

Morten:

- Jeg vet at mange synes det er vanskelig å tine fisk, det tar jo lang tid og krever planlegging. Lenge trodde jeg det var best å tine fisken langsomt, i kjøleskapet over natten. Men vet du hva? Vår kollega Svein Kristian har jo vist at rask opptining er bedre, så nå legger jeg fisken i kaldt vann når jeg drar på jobb, så er den tint når jeg kommer hjem. Enkelt, og mye bedre kvalitet.

Om Themis og Morten:

Vi er begge forbrukerforskere. Et av temaene vi har jobbet med i flere år er forbrukeroppfattelse av fisk, ofte med fokus på kvalitet. Vi har jobbet med både fersk, tint og fryst torsk. I ett av prosjektene fant vi ut at forbrukere ikke merker forskjell mellom tint og fersk torsk i blindtester, altså når de ikke vet hva de smaker på. Om forbrukeren får informasjon om at fisken er fersk, oppfatter de imidlertid at den smaker bedre.

Vi har skrevet noen vitenskapelige artikler om dette også, og her er tre fra forbrukerstudier i England og Frankrike:

The influence of labelling on consumers' evaluations of fresh and thawed cod fillets in England

French consumer profiles' reactions to information on cod fillet products

A Comparison of French and English Consumers’ Expectations Regarding Labeled Cod Fillet Products

Powered by Labrador CMS