På en stjerneklar natt er det mulig å se Melkeveien som en hvit stripe over himmelen. Man bare hvis det er skikkelig mørkt.

Stjernene forsvinner mange steder i verden

Stjerner som voksne så da de var små, er kanskje borte nå.

Altså, stjernene forsvinner ikke på ordentlig.

De glødende solene langt der ute finnes fortsatt. Men det er ikke lenger mulig å se dem med bare øynene.

Det er fordi atmosfæren vår blir stadig mer forurenset – av lys!

Vi mennesker sprer stadig mer lys fra vinduer, gatelys og skilt. Mange steder i verden blir himmelen aldri helt mørkt lenger.

Forskerne kaller det for himmelglød – eller skyglow på engelsk.

Doblet himmelglød

Når himmelgløden blir sterkere, blir det vanskeligere å se lyset fra stjernene. Blir den sterk nok, vil de svake stjernene ikke lenger synes.

Det er akkurat dette som har skjedd mange steder i Europa og Nord-Amerika, viser en ny studie.

Det er blitt mer lys-forurensning for hvert år. Himmelgløden har faktisk doblet seg på bare åtte år. Forskerne bak studien har et eksempel som kan vise hvor raskt forandringen skjer:

Se for deg at et barn blir født et sted der det er mulig å se 250 stjerner på en klar natt. Når dette barnet er blitt 18 år, synes bare 100 stjerner på nattehimmelen.

Du kan være med å forske på himmelglød

Forskning på stjerner og atmosfære foregår ofte med teleskoper og satellitter. Men ikke denne studien på himmelglød! Forskerne har i stedet fått hjelp av øynene til over 50.000 vanlige personer på over 19.000 ulike steder.

Globe at night er et internasjonalt folkeforskningsprosjekt. Folkeforskning betyr at vanlige folk hjelper til i forskningen.

I Globe at night-prosjektet kan alle bli med. De som registrerer seg, får utdelt ulike stjernekart over himmelen de ser fra der de bor. På noen av kartene er mange stjerner synlige, mens det er færre på andre kart.

Oppgaven er å observere himmelen på en klar, måneløs natt, og avgjøre hvilket kart som stemmer best med det du ser.

Forskerne bak den nye studien har brukt slike observasjoner fra årene mellom 2011 og 2022. På den måten oppdaget de at stadig færre stjerner er synlig på himmelen.

Men prosjektet er slett ikke ferdig. Hvis du har en smarttelefon og en datamaskin, kan du hjelpe forskerne med å finne ut om det blir mer lysforurensning i årene som kommer. Du må også kunne lese engelsk.

Du finner informasjon om Globe at night-prosjektet her.

Pent, men ikke bare bra

Vi tenker ofte på lys om natta som noe fint.

Det føles tryggere å gå eller kjøre ute. Og det kan være veldig hyggelig at lys fra vinduer og dekorasjoner skinner i mørket.

Men lys-forurensing er også et problem, mener forskerne.

Lys og mørke er med på å stille de indre klokkene som finnes i både dyr og planter. Når det er lys om natta, kan det bli forvirring.

Dyr og insekter forandrer adferden sin, og flere studier viser at lys-forurensning kan være dårlig for helsa.

Her ser du hva himmelgløden gjør med stjernehimmelen.

Kulturarven forsvinner

Forskerne mener også at himmelgløden tar fra oss mennesker en del av kulturarven vår.

Menneskene har alltid undret seg over alle stjernene på nattehimmelen. Vi kjenner igjen stjernebilder, som Karlsvogna og Orion med beltet. Og vi har fortalt historier om stjernebildene i tusenvis av år.

Når stjernene blekner, forsvinner bildene vi alltid har hatt.

Alt dette gjør at det viktig at vi skjønner at nattelysene våre faktisk er forurensning, mener forskerne. Da blir vi kanskje flinkere til å finne bedre måter å begrense lys-forurensningen på.

• Forskningen er gjort av Christopher C. M. Kyba fra Deutsches GeoForschungsZentrum Potsdam i Tyskland og samarbeidspartnerne hans.
  • Forskerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Science.
  • To andre forskere har skrevet en kommentar om forskningen på himmelglød i Sceince.
  • Det amerikanske forskningssenteret Noirlab har lagd en pressemelding om funnene.
  • Helmholtz Centre I Tyskland har også skrevet en pressemelding om funnene.
  • American Association for the Advancement of Science/AAAS har også lagd en pressemelding.