I villrede om veiledere

Stipendiater ved Universitetet i Bergen er uenige om hvorvidt veileder bør være medforfatter på kandidatenes vitenskapelige publikasjoner. For stipendiat Hanne Hagland er veileders medforfatterskap et tegn på takknemlighet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Mens PhD-kandidatene i naturfagene nærmest tar det for gitt at veilederen er medforfatter på deres publikasjoner, er stipendiatene på humaniora mer skeptiske.

– Jeg synes det er urimelig at veiledere er medforfattere dersom PhD-kandidaten har gjort mesteparten av arbeidet. Det er viktig at veileder ikke tar æren for noe som stipendiatene har gjort, mener Ann-Kristin Molde.

Hun er stipendiat ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier og leder av stipendutvalget ved Det humanistiske fakultet (HF).

Stipendiat Hanne Hagland ved Det medisinsk-odontologiske fakultet mener derimot at veileder bør bli oppført som medforfatter.

– Hos oss er det en selvfølge at veileder som har bidratt med midler til forskningen får være med på artikkelen, sier Hanne Hagland som er stipendiat ved Biokjemisk institutt.

Hun er også representant i universitetsstyret.

Viktig å publisere

Hanne Hagland synest det er greit at veileder er medforfatter på stipendiatenes vitenskapelige publikasjoner.

Hagland påpeker at stipendiatene i naturfagene er avhengige av utstyret som veilederen tilbyr, for i hele tatt å kunne fullføre sin PhD-grad.

– At veileder står som medforfatter er et tegn på takknemlighet for at veileder har skaffet utstyr og midler, og en forståelse av at vedkommende må bruke mye tid til søknadsprosedyrer i stedet for å drive med egen forskning, sier Hagland.

Hagland sier at det legges stor vekt på publisering innen naturfagene. Hun har selv brukt sin veileder som medforfatter på sine artikler.

– I naturvitenskapelig forskning sies det ofte ”publish or perish”. For at en skal få fortsette å drive forskning innen sin interesse er det viktig å publisere artikler, forteller Hagland.

– Ser du noen problemer med at veileder er medforfatter til PhD-kandidaters publikasjoner?

– En mulig negativ side er hvis man føler at veileder presser seg frem i medforfatterhierarkiet. Men dette er en problemstilling jeg aldri har møtt, sier Hagland.

Skeptisk til medforfatterskap

Ann-Kristin Molde er skeptisk til medforfatterskap hvor veileder er involvert. (Foto: Guri Gunnes Oppegård)

Ann-Kristin Molde er i utgangspunktet skeptisk til at veileder er medforfatter på sine kandidaters vitenskapelige publikasjoner. På Det humanistiske fakultet legges det stor vekt på selvstendighet.

– Kravet om selvstendighet gjelder i først og fremst for selve PhD-avhandlingen. Men i praksis gjelder selvstendighetskravet også for publikasjoner som er basert på avhandlingen, sier Molde.

Molde har ikke hatt veileder som medforfatter på noen artikler. Hun er likevel ikke helt fremmed for at veiledere i noen tilfeller kan være medforfatter til sine stipendiater.

Dette gjelder i tilfeller hvor veileder og kandidat ønsker å utvikle og publisere en artikkel sammen.

– Dersom begge bidrar vesentlig til arbeidet, er det rimelig at veileder er medforfatter, sier Molde.

Powered by Labrador CMS