Et prototype-hus med en del bleier mikset inn i betongen. Huset er bygget i Indonesia.

Forskere foreslår å bruke gamle bleier i bygging av hus

Ideen er å erstatte noe av sanden i sementen med tørkede, oppmalte bleier.

Vi bruker mange bleier. Det er kanskje vanskelig å se for seg hvor mange bleier det er snakk om, selv hvis man har stått der med en baby og hyppige bleieskift.

Totalt bruker et vanlig barn mellom 4.000 og 6.000 bleier i tiden før det kan gå på do på egen hånd, ifølge avisa The Guardian. I Norge blir bleiene hovedsakelig behandlet som restavfall, ifølge Oslo kommune.

Dette avfallet brennes opp, men mange andre steder ender bleier opp som søppel i naturen.

En indonesisk forsker The Guardian snakket med talte for eksempel hundrevis av bleier i løpet av kort tid i en indonesisk elv.

Men brukte bleier kan ha uventede bruksområder, i hvert fall hvis vi skal tro en ny forskningsartikkel som er publisert i tidsskriftet Scientific Reports.

Forskere ved ingeniør-fakultetet ved University of Kitakyushu i Japan har foreslått å bruke litt bleier som ingrediens i betong. Denne bleie-betongen kan fungere som et litt billigere byggemateriale til hus i utviklingsland.

Men hva er et passe bleieinnhold?

Betong

Ideen er å male opp, tørke og blande inn brukte bleier i en betong-miks. Betong består av sement, sand, grus og vann som blandes sammen.

Betong er et av de viktigste og mest brukte byggematerialene i verden, og romerne lagde svært holdbar og solid betong for over 2.000 år siden som du kan lese mer om på forskning.no.

Forskernes idé er at noe av sanden kan byttes ut med bleier, og forskerne gjennomførte flere eksperimenter med betong med ulik bleie-prosent for å se hva slags egenskaper materialet får.

Engangsbleier inneholder blant annet tremasse og plast. Materialene i bleier kan egne seg til å erstatte noe sand, men en av grunnene er også for å finne alternative bruksområder for de svært forsøplende bleiene.

De landet på at 10 prosents bleie-erstatning fungerte bra til mer krevende oppgaver. Da holdt betongsøyler og etasjer på sin strukturelle integritet i opptil tre etasjer. En miks på 27 prosent holdt til et hus på en etasje.

Forskerne prøvde også å bygge et protoype-hus med denne miksen. De fant også at man kunne erstatte opptil 40 prosent av sanden i betongen til pynt eller ikke-bærende elementer.

De sier ingenting i studien om man kunne identifisere de brukte bleien for eksempel med lukt.

Zuraida mfl: Application of non-degradable waste as building material for low-cost housing. Nat Com, 2023. DOI: 10.1038/s41598-023-32981-y. Sammendrag