Laks blir torskemat

Nye oppdrettsarter gir nye utfordringer for fôrprodusentene. Men løsningen kan ligge i hittil ubrukte, marine råvarer.

Forskere ved Fiskeriforsknings avdeling i Bergen har oppdaget at nøkkelen til et bedre fôr til oppdrettstorsken kan være et marint råstoff som vi har lett tilgjengelig her til lands - bein fra oppdrettslaks.

Bedre appetitt og raskere vekst

Vill torsk spiser mye skalldyr og har dermed et mineralrikt kosthold. Dette kan overføres til oppdrettsnæringen, har forskerne nå avdekket.

Oppdrettstorsken fikk merkbart bedre appetitt da forskerne tilsatte det mineralrike laksebeinet i fôret, og dermed vokste fisken også raskere. Det betyr igjen at oppdrettstorsken kan bli raskere klar for fiskedisken.

- Fisken som fikk 20 prosent laksebeinmel i fôret vokste faktisk hele 10 prosent raskere enn den som fikk vanlig fôr, forteller forsker Jogeir Toppe ved Fiskeriforskning.

Det var først da forskerne blandet mer enn 20 prosent laksebeinmel i fôret at fôrfaktoren gikk opp, det vil si at fisken spiste mer uten å vokse tilsvarende. Men forskerne mener at man ved å bruke ubehandlet laksebein med fiskekjøtt kan øke innholdet av laksebein i fôret helt opp til 40 % uten at fôrfaktoren går opp.

Kan spare millioner

Ved å blande inn mel av laksebein går også prisen på fôret ned, fordi man ikke trenger å bruke så mye av det kostbare fiskemelet, som brukes i dag.

- I tillegg kan bruk av ubehandlede laksebein med fiskekjøtt erstatte fiskeoljen og en del av proteinene som brukes i fôret, forteller han videre.

Toppe har beregnet at man kan redusere prisen på fôret med rundt 12 prosent ved å bruke mel av ubehandlede laksebein. Dermed kan det ligge mye penger for oppdrettsnæringen i disse forskningsresultatene. I 2005 var produksjonen av oppdrettstorsk på rundt 11 000 tonn, og av dette ble rundt 7400 tonn slaktet for salg i markedet.

Dette innebærer et forbruk på rundt 13 000 tonn fôr i fjor, og næringen kunne dermed spart flere millioner på å ha et slikt fôr av laksebeinmel tilgjengelig. Ettersom torskeoppdrett er et nasjonalt satsingsområde gjennom det nasjonale avlsprogrammet for torsk kan man også forvente at dette tallet kan bli langt høyere de neste årene.

- Volumet av laksebein fra oppdrettsnæringen i Norge er store nok til å sikre stabile leveranser av mel fra laksebein til fôrindustrien, spesielt hvis mer av laksen blir bearbeidet innenlands og vi tar vare på beinene, avslutter Toppe.

Undersøkelsen er en del av satsingen ved Fiskeriforsknings avdeling i Bergen på å finne nye marine råvarer til bruk i fôr til oppdrettsnæringen. Undersøkelsene er finansiert av Fiskeriforskning og stiftelsen RUBIN.