Mus synger kjærlighetssanger

Musevisa er sann. Tro det eller ei, mus kan faktisk synge! Mannlige utgaver av arten trår til og med til med små kjærlighetssanger, viser en ny studie.

Det skjer riktignok på ultrasonisk nivå, så hvis du skulle støte på mus - eller har en hjemme - kan du ikke høre sangen.

Men med avansert datateknikk har to forskere senket tonehøyden til et nivå våre ører fanger opp, og funnet musikalske mønstre.

Lydene overrasker

- Jeg ble ganske overrasket første gangen jeg spilte det av. Det hørtes nesten ut som fuglesang, sier Timothy Holy ved Washington School of Medicine i St. Louis, USA til Nature.

Sammen med kollegaen Zhongsheng Guo gikk han løs på utfordringen det var å avdekke mulig musikalitet i musens lyder.

Her kan du med egne ører høre musene synge. Lydklippet er hentet fra studien Holy TE, Guo Z (2005) Ultrasonic Songs of Male Mice, og publisert i PLoS Biology.

Musikalske mønstre

Forskerne har analysert ultrasoniske lyder som hannmus gir fra seg når de roper på potensielle partnere.

Det viser seg at lydene inneholder tydelige tonepar som repeteres, men musene mangler det kompliserte sangmønsteret vi finner hos fugler.

Eksperter på dyreatferd visste fra før at mus i ulike sammenhenger lager lyd i en tonehøyde våre ører ikke oppfatter.

Men inntil nå har ikke lydene blitt undersøkt for å avdekke musikalske mønstre, skriver Nature videre.

Mus i eksklusiv klubb?

Nå blir neste steg for forskerne å gjøre opptak av mus i naturen, for å høre om sangen deres kan være mer kompleks enn laboratoriemusens.

Et annet spørsmål vil være om mus bare lager lyder helt automatisk, eller om de kan lære lyder av hverandre.

Er det sistnevnte tilfelle, trer musene inn i en ekslusiv klubb av sangere, fram til nå bestående av fugler, hvaler - og mennesker.

Holy TE, Guo Z (2005) Ultrasonic Songs of Male Mice. PLoS Biol 3(12): e386