Man skulle kanskje tro at denne juvelbillen var fristende for sultne fugler? Forskere testet - og svaret ble nei.

Denne billen lurer rovdyr med fargene sine

Fargene virker både som kamuflasje og for å lure rovfugler, tror engelske forskere.

Noen insekter har utrolige farger, som til og med forandrer seg fra ulike vinkler man ser det fra.

Det kalles en lysbrytende effekt.

Samme egenskap har blitt til ulike steder på kloden

Noe av det spesielle med en slik lysbrytende effekt,og kraftige farger i det hele tatt, er at de har oppstått helt uavhengig av hverandre hos ulike arter. Attpåtil på helt forskjellige deler av kloden.

Det betyr at insektene ikke har samme gener, selv om egenskapen er den samme.

Og det tyder på at egenskapen er en stor fordel for å overleve.

Forskere ved University of Bristol i England ble nysgjerrige på den lysbrytende effekten til juvelbillen.

Kamuflasje eller forvirring?

Sterke farger har ofte som formål å hjelpe insekter med å overleve. Men fargene har litt ulike funksjoner.

Tenk på den røde marihønen. For andre dyr signaliserer den kraftige, røde fargen at den er giftig. Det skrev forskning.no om i 2015.

Man skulle kanskje tro at billen med den fantastiske grønnfargen og utrolige gjenskinnet ropte «se på meg!», men den kan også fungere som kamuflasje blant grønne planter.

Juvelbillen kan være vanskelig å få øye på i grønne omgivelser.

Servert til fuglene

Forskerne gjorde en test med fugler som til vanlig knasker i seg insekter med stor appetitt, men som ikke har insekter med slike farger på menyen.

Forskerne lagde kunstige juvelbiller med en godbit inni. En var blank i fargen, en var matt, en var lysbrytende, og en var både matt og lysbrytende. Hvilke hadde fuglene mest lyst på?

De kunstige insektene ble plassert på en plate med en helt annen farge. Da fungerte ikke fargen som kamuflasje.

Så fulgte forskerne med på hvor villige fuglene var til å spise de ulike insektene.

Den lysbrytende effekten gjorde at fuglene var mindre interessert. Det hjalp også å være blank og ikke lysbrytende.

Mange kreative måter å ikke bli spist på

Ettersom fuglene takket nei til glinsende insekter, kan det være grunnen til at evolusjonen har laget slike på ulike steder i verden, tror forskerne bak studien.

Kanskje slike insekter signaliserer gift? Eller kanskje fuglene ble forvirret av at insektet skiftet farge? Det er for tidlig å si.

Det vi vet, er at naturen er full av kreative måter for å unngå å bli spist.

I 2021 skrev ung.forskning.no om sommerfuglen som har det motsatte av farge. Den har gjennomsiktige vinger som kamuflasje. Det å være delvis usynlig kan være smart når noen vil spise deg.