Denne søte krabaten ble født i starten av august.

Kurt ble født ved hjelp av kloning. Han er en av verdens siste villhester

Føllet er en kopi av en hest som døde for over 20 år siden.

6. august ble føllet Kurt født. Han er den første przewalski-hesten som er født ved hjelp av kloning.

Om vi går mange hundre år tilbake, var det mange ville hester. I steinalderen likte mennesker i Europa å tegne dem på hulevegger.

Men villhestene døde ut i det fri.

Den eneste typen villhest som er igjen i dag, er przewalski-hestene.

Truet av utryddelse

Przewalski-hester har blitt satt ut igjen i det fri, og noen få ville flokker finnes i Mongolia og Kina.

Przewalski-hestene ble utryddet i vill tilstand på 1960-tallet.

Men 13 eller 14 hester ble fanget. De fikk føll og har overlevd i dyrehager rundt om i verden.

I dag finnes det rundt 2000 przewalski-hester i dyrehager. Noen er også satt fri.

Med menneskenes hjelp har hestene fått nok føll til at arten har klart seg. Men fordi det var få hester i starten, er de som lever i dag ganske like. De har mange av de samme genene, altså har de lav genetisk variasjon - som det heter på fagspråket.

Når en art har lite variasjon i genene, gjør det at de blir sårbare for sykdommer og for forandringer i leveområdene sine.

Føllet Kurt kan bli viktig for å hjelpe villhestene til å overleve.

Kopi av en hest som ble født i 1975

Det lille føllet kom ikke til verden på vanlig måte.

Kurt ble til ved hjelp av celler som har vært frosset ned i 40 år.

Cellene ble satt inn i magen til en tam hest. Der utviklet føllet seg normalt, til det ble født.

Kurt er en klone, eller en kopi av en przewalskihest som levde fra 1975 til til 1998. Hingsten het Kuporovic.

En klone har akkurat samme gener som et annet individ.

Den første dyre-klonen som ble født var sauen Dolly i 1996. Hun ble berømt over hele verden.

Her er Kurt med sin mor.

Skal hjelpe arten sin

Alt står bra til med Kurt.

Han hopper og spretter og drikker melk fra moren som fødte han.

Han ble født ved en veterinærklinikk i Texas i USA. Etterhvert skal han flytte til dyrehagen San Diego Zoo. Der skal han bli med i en flokk med andre przewalski-hester.

Kurt har variasjoner i genene som egentlig døde ut med hingsten Kuporovic. Genene hans er ikke så like de andre villhestene.

Når han blir voksen, kan han pares med andre villhester. Slik kan han gjøre at przewalski-hestene får nye gener og blir sunnere.

- Vi håper han vil bringe tilbake genetisk variasjon som er viktig for przewalski-hestenes fremtid, sier forskeren Bob Wiese som jobber ved dyrehagen der Kurt skal bo.

Kurt i farta.

Kloning kan være nyttig for andre arter også

Kurt ble til fra celler som lå lagret i San Diego Frozen Zoo. Der har de bevart celler fra mange forskjellige dyr.

Nå har teknologien blitt så bra at forskere kan gi dyr liv ved hjelp av kloning, basert på celler fra lageret.

Kloning kan bli brukt for å hjelpe andre truede arter i fremover, sier Ryan Phelan, administrerende direktør i Revive & Restore. De jobber med å bevare ville dyr ved å ta i bruk gen-teknologi.

Noen håper til og med å gjenskape mammutene - de ullhårete elefantdyrene fra istiden. Du kan lese mer om det i denne saken i forskning.no.