Ta en titt på ditt eget DNA

"DNA og bioteknologi er ikke skummelt - prøv selv!" Det er budskapet når Forskningsrådet inviterer barn og voksne til å bli bedre kjent med sine egne gener i et ekte laboratorium på Forskningstorget i Oslo fredag og lørdag.

"Foto: Scitorium"

I én av de 35 bodene på Forskningstorget på Universitetsplassen har forskere og Forskningsrådet satt opp et DNA-laboratorium. Her kan barn og voksne lære mer om sitt eget arvestoff, og få det med hjem i et smykke rundt halsen.

Først blir det tatt celleprøver med en vattpinne på innsiden av kinnet til de besøkende. Det er frivillig å bli tatt prøver av, og helt ufarlig. Prøvene blir så puttet i en robot som isolerer DNA fra cellene. Når prosessen er ferdig ligger DNAet festet til bitte små magnetiske kuler i en liten gjennomsiktig beholder.

DNA-lærdommen

- Vi tror dette blir morsomt og lærerikt for de besøkende. DNA er stoffet som bestemmer at du er et menneske - og ikke en ugle eller blomst. Mer spennende blir det nesten ikke, sier spesialrådgiver Steinar Bergseth i Forskningsrådets store program for funksjonell genomforskning (FUGE).

Laboratoriet er satt opp i samarbeid med Scitorium, som jobber med å gjøre vitenskap og forskning bedre kjent for folk flest. Bak firmaet står blant andre Ole André Sivertsen, kjent fra tv-programmet Newton. Han er blant forskerne som kommer til å jobbe med å hente fram DNA i laboratoriet.

Biotekhverdagen

Bioteknologi har vært en del av menneskets hverdag helt siden vi begynte å bake brød og brygge øl. I dag brukes moderne bioteknologi blant annet til å stille diagnoser, til å lage medisiner og til å øke matproduksjonen. I fremtiden vil bioteknologi bli en av de viktige motorene i næringslivet, og få stor betydning på en rekke samfunnsområder.

I Norge er det særlig medisinsk forskning, marin forskning, og biologisk grunnforskning som er utpekt som satsingsområder, ikke minst gjennom etableringen av FUGE-programmet.

- Moderne bioteknologi reiser viktige etiske spørsmål, og undersøkelser viser at mange i Norge er ganske skeptiske til det som har å gjøre med DNA, genteknologi og bioteknologi. Derfor må vi som jobber med bioteknologi bli flinkere til å fortelle om hva denne forskningen går ut på. Forskningstorget hjelper oss med å gjøre bioteknologi mer forståelig for folk flest, sier Bergseth.

Fremtidsbildet

Forskningsrådets foresightprosjekt Biotek Norge 2020 er medarrangør av DNA-aktivitetene på Forskningstorget. Fremtidsprosjektet starter opp i disse dager, og skal utvikle scenarier og gi strategiske anbefalinger for utviklingen av norsk bioteknologi.

- Dialog er en grunnleggende arbeidsform i prosessen vi nå starter opp, og næringsliv, gründere, forskere og samfunnsforvaltere er invitert med i prosjektet. Å være med på Forskningstorget er også en del av vår forpliktelse til å bidra til en faktabasert samfunnsdialog om moderne bioteknologi, sier spesialrådgiver Berit Johne i Biotek Norge 2020.

I fjor var 20 000 besøkende innom Forskningstorget, både småbarnsfamilier, skoleklasser, studenter og journalister. Forskningstorget er en del av Forskningsdagene, en årlig nasjonal festival der forskning og forskningsresultater blir vist frem for folk flest.

Forskningstorget går av stabelen på Universitetsplassen fredag og lørdag.

Programmer for forskningsdagene.