Dette er den lille hodeskallen til en babydinosaur før den kommer ut av egget. Skallen er 80 millioner år gammel. Tegningen viser hvordan forskerne tror babyen kan ha sett ut.

Slik så dinosaurbabyen ut inni egget

Babyens ansikt var helt annerledes enn foreldrenes.

Ingen vet helt hva som skjedde den gangen for lenge siden. Men noe gikk galt.

Den lille dinosaurbabyen inni egget ble aldri klekket ut. I stedet ble babyen til et fossil som lå stille i steinen helt til forskere fant egget igjen, 80 millioner år senere.

Nå kan den lille babyen fortelle oss noe rart om dinosaurene.

Foreldrene var kjemper

Babyen skulle ha klekket og vokst opp til å bli en kjempe. Den er nemlig en titanosaur, som er enorme plante-spisende dinosaurer.

En av de største titanosaurene var Argentinosauren. Her er skjelettet av en Argentinosaurus på Fernbank Museum i Atlanta i USA.

En titanosaur hadde kjempediger kropp, lang hale og superlang hals. Hodet var bittelite i forhold til resten av kroppen. Ansiktet hadde en ganske flat snute og øyne på sidene.

Men sånn er ikke ansiktet til den lille babyen i egget.

Ansiktet til en voksen Argentinosaur. Snuten er ganske flat og øynene sitter på sidene.

Snute med pigg

Dinosaurbabyen hadde spiss snute som endte i en pigg. Og øynene vendte framover, mer lik våre øyne. Det betyr trolig at den hadde dybdesyn, altså at man kan bedømme hvor langt unna ting var.

Forskerne tror dette kan bety at nyklekte titanosaurer var ganske forskjellige fra de voksne. Og det er kanskje ikke så rart. For babydinosaurene var veldig små. Det lille ansiktet i egget var ikke mer enn noen få centimeter langt.

Og en slik liten tass lever nok på en helt annen måte enn en diger kjempe.

Levde farlig

Kanskje trengte babydinosauren piggen på snuten til å hakke seg ut av eggeskallet, lurer forskerne. Og kanskje trengte den dybdesynet for å komme seg unna rovdinosaurer?

En sånn bitte liten unge måtte nok passe seg for mange. Men hvis den klarte å overleve til den ble en voksen titanosaur, var den nok trygg for de fleste.

Slik tror forskerne at øynene satt. Hvis de har rett, kunne den lille dinosaurbabyen bedømme hvor langt unna ting den så befant seg.

Det er forskeren Martin Kundrat fra Pavol Jozef Šafárik University i Slovakia og kollegaene hans som har forsket på den lille dinosaurbabyen.

Forskerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.

University of Manchester har sendt ut en pressemelding om studien.