Forskere har funnet en fossil som inneholder deler av frembein, bakbein, bekken og halen til en voksen dinosaur. Den satt oppå egg som snart var klare til å klekkes.

Sjeldent funn: Fossil viser dinosaur som ruget på egg med dinosaur-babyer inni

Noen dinosaurer lå på eggene sine, slik som fugler.

Et nytt fossilfunn fra Kina viser en dinosaur som sitter på eggene sine.

Dinosauren er en type oviraptorosaur. Dette var en gruppe tobeinte dinosaurer som lignet på fugler. De levde i den geologiske perioden kritt.

Ovioraptosaurer har tidligere blitt kalt for egg-tyver. Faktisk betyr navnet «eggtyv».

Den første Oviraptoren ble nemlig funnet ved et reir med egg, ifølge Naturhistorisk museum. Det ble tolket som at den hadde tenkt til å stjele og spise eggene.

Men senere fossilfunn viser at Oviraptorene slett ikke var egg-tyver, men flinke egg-passere.

Det er funnet fossiler av oviraptorosaurer som sitter på egg som er deres egne.

En ny studie gir flere bevis for at disse dinosaurene ikke bare la egg. De ruget også på eggene, slik som fugler.

Slik kan dinosauren ha sett ut. Her passer paret på eggene.

- Spektakulær fossil

Fugler stammer fra dinosaurene. Ovioraptosaurer hadde flere likhetstrekk med fugler. De hadde en nebb-aktig munn og trolig fjær og vinger.

Det nye fossilet viser et rede med minst 24 egg. Oppå sitter moren eller faren. Noen av eggene er sprukket, slik at forskerne kan se hva som var inni.

I sju av eggene er deler av skjellet til små dinosaur-babyer synlig.

Forskerne fant ut at ungene var kommet nokså langt i utviklingen. De var snart klare til å klekkes.

Det er veldig sjeldent å finne dinosaurer sammen med reiret sitt. Det er også sjeldent å finne dinosaur-unger, eller embryoer som det heter, inni egg.

Det forteller Shundong Bi, professor ved Indiana University of Pennsylvania i en pressemelding.

- Dette er første gang en dinosaur er funnet mens den sitter i et reir med egg med bevarte embryoer. Alt i en og samme spektakulære fossil, sier Shundong Bi. Han har vært med på studien.

Beskyttet eggene

Som nevnt er det funnet slike fossiler tidligere.

Noen forskere tror at disse dyrene kanskje døde mens de la egg eller passet på reiret. De trodde ikke at de ruget på eggene.

Men det nye funnet tyder på at oviraptorosaurer faktisk satt på eggene for å beskytte dem og holde dem varme.

Ungene var nesten klare til å klekkes. Det viser at dinosauren hadde passet reiret i ganske lang tid, sier Matt Lamanna, som også var med på studien.

- Denne dinosauren var en omsorgsfull forelder som til slutt ga sitt liv mens den pleide sine små, sier Lamanna.

Forskerne gjorde også kjemiske undersøkelser av baby-skjelettene. De fant ut at eggene trolig hadde blitt ruget fram i en temperatur som passer med kroppstemperaturen til dinosauren.

Mest vanlig å grave ned eggene

De fleste dinosaurer lå nok ikke på eggene sine og ruget.

Mange dinosaurer dekket eggene sine til med jord og planterester, slik som krokodiller. Det er ifølge en studie fra 2015. Planter som råtnet og solvarme holdt eggene varme.

Men noen tobeinte dinosaurer begynte å legge egg i reir som delvis var åpne, mer slik som fugler. Disse dinosaurene er i nær slekt med fugler.