Kanskje så det slik ut da Spinosaurene var ute og jaktet?

Den største rovdinosauren kan ha jaktet under vann

Forskerne har lenge kranglet om hva Spinosaurus drev med. Nå har gamle bein gitt nye svar.

Ja, selvfølgelig kan forskere krangle!

Eller diskutere, som det kalles når man bruker gode argumenter i stedet for å bare skrike «joda» og «neida» til hverandre.

En av tingene forskere har diskutert ganske mye, er hva den kjempestore rovdinosauren Spinosaurus drev med til daglig.

Spinosaurus

• Spinosaurus var en type rovdinosaurer som levde i Nord-Afrika for rundt 100 millioner år siden.
  • Dette er de største rovdinosaurene vi har funnet. De var større enn Tyrannosaurus Rex, og kunne bli opptil 17 meter lange og veie åtte tonn.
  • Snuten er lang og smal, med spisse tenner. Den ligner litt på snuten til en krokodille. Forskerne mener dette tyder på at Spinosaurene fanget fisk.
  • Spinosaurene hadde lange beinpigger som stakk opp fra ryggen. Forskerne tror det var hud mellom dem. Men vi vet ikke helt hva dette var godt for. Kanskje var ryggseilet nyttig for å regulere temperaturen i kroppen? Eller virket det som en finne under vann? Eller kanskje spinosaurene brukte ryggseilet for å se store og imponerende ut?

I vannkanten eller under overflata?

Alle er enige om at den store dinosauren trolig levde ved vannet.

Den har nemlig en lang krokodillelignende snute med spisse tenner. Et flott redskap for å fange fisk. Forskere har til og med funnet et fossil med magen full av fisk.

Det forskerne ikke er enige om, er hvordan Spinosaurusen fikk tak i denne fisken. Noen mener den vasset i vannkanten, litt som en vadefugl. Andre mener den dykket og jaktet under vann.

Men hvordan kan man egentlig finne ut hva et dyr gjorde for millioner av å siden?

Tegn i kroppsfasongen

Tidligere har forskerne lett etter tegn i kroppsfasongen. Ett fossil av Spinosaurus har for eksempel korte bakbein, føtter som så ut som om de kunne brukes til å padle med og en finneaktig hale.

Men betyr dette at Spinosauruser svømte? Eller bare plasket de rundt på grunna?

Det er ikke så lett å svare på, særlig siden mange av fossilene vi har ikke er hele. Mange ganger finner forskerne bare noen få knokler.

Derfor har Matteo Fabbri og samarbeidspartnerne hans prøvd å finne fram til en annen måte å avsløre om Spinosauruser dykket eller ikke.

Her jobber Matteo Fabbri med å børste fram et fossil. Tenk at det går an å bruke slike gamle rester til å finne ut hvordan dyr levde for mange millioner år siden!

Spor inni skjelettet

Hemmeligheten ligger inne i skjelettet, mener forskerne.

De visste allerede en viktig ting:

Flere av dyra som i dag jakter under vann, har tette og tunge knokler. Slik er det for eksempel med seler og hvaler. Hos mange andre dyr er beina derimot lettere og ganske hule inni.

Det er ikke så rart. Når skjelettet har tunge bein, blir det enklere å holde seg under vann, i stedet for å flyte opp til overflata.

Kanskje det betyr at beina kan fortelle hvordan Spinosauruser levde?

Undersøkte massevis av dyr

Fabbri og samarbeidspartnerne begynte med å undersøke skjelettet til masse ulike dyr. Både dyr som lever i dag og fossiler.

Slik fant de ut at det ikke bare er seler og hvaler som har tunge bein.

Undersøkelsene viste at alle dyra som dykker for å finne mat, har tunge og tettere bein. Dyra som lever på land, har derimot bein som er mer hule inni.

Dette betyr altså at det går an å bruke beina i skjelettet til å fortelle om et dyr dykker eller ikke, mener forskerne.

Spinosaurene hadde tunge bein

Så hvordan var det med Spinosaurusen?

Den hadde tunge, tette knokler!

Dermed mener forskerne det er ganske sannsynlig at den største rovdinosauren ikke bare vasset rundt i vannkanten, men virkelig svømte under vannet.

Men helt sikre kan vi jo ikke være. Ikke før noen finner opp en tidsmaskin og drar tilbake for å sjekke.

Baryonyx er en nær slektning av Spinosaurene. Den hadde også tunge bein. Trolig var det også en dinosaur som dykket.

Matteo Fabbri er forsker ved Field Museum of Natural History i Chicago I USA.

Fabbri og samarbeidspartnerne hans har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.

Field Museum har også skrevet om forskningen i en pressemelding.

Store norske leksikon: Spinosaurus