Smaksstoff i hvitløk mot matforgiftning

Det er mye mer effektivt enn to vanlige typer antibiotika mot bakterien Campylobacter,  ifølge nye laboratorieforsøk.

Arbeidet som undersøker bruken av stoffet diallylsulfid mot den vanlige årsaken til matforgiftning, er nylig publisert i Journal of Antimicrobial Chemotherapy.

Forskerne har dyrket bakterien slik at det ble dannet en såkalt biofilm, hvilket gjør den 1 000 ganger mer motstandsdyktig mot antibiotika.

Likevel kunne forskerne konstatere at hvitløksstoffet lett trengte gjennom filmen, og drepte bakteriecellene ved å endre en enzymfunksjon og effektivt “skru av” stoffskiftet i cellene.

I studien rapporterer forskerne at hvitløksstoffet under disse forutsetningene var 100 ganger mer effektivt enn antibiotikatypene erythromycin og ciprofloxacin.

Forskerne påpeker at forskningen er på et tidlig stadium, og at det er usannsynlig at hvitløksspising kan forhindre Campylobacter-relatert matforgiftning. Men; de ser for seg at diallylsulfid kan bli brukt til å rense utstyr i matvareindustrien. (forskning.no/arg)