Sammenheng mellom inntak av søtlige drikker og tv-titting hos barn

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Mer tid foran tv-en og en høyere eksponering for tv-reklamer kan føre til et økt inntak av søtlige drikker blant barn, ifølge en svensk studie.

Forskere fra Gøteborgs Universitet spurte foreldrene til over 1 700 to- til fireåringer i Sverige om deres barns tv- og skjermvaner og inntak av søtlig drikke.

Omtrent én av syv foreldre indikerte at de forsøkte å redusere barnas eksponering for tv-reklamer. De samme foreldrene uttalte at deres barn var mindre tilbøyelige til å drikke brus og andre søtlige drikker. Barn av foreldre som var mindre strenge i forbindelse med tv-reklamer hadde dobbelt så stor sjanse til å innta søtlig drikke hver uke.

Eksponering for fjernsynsreklame kunne dog ikke forklare sammenhengen mellom tv-vaner og inntak av drikke fullstendig. Forskerne tror derfor at typen tv-programmer barna ser på også har betydning, eller at barn rett og slett liker å drikke denne typen drikke mens de ser på fjernsyn. (forskning.no/SPØ)

Powered by Labrador CMS