High tec-undervisning sliter på læreren

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Ny teknologi i selv forbedrer ikke elevenes læring, og dessuten er de en utfordring for lærerne, tyder en doktorgrad fra Göteborgs Universitet på.

Göran Karlsson har studert hvordan blant annet virtuelle læringsmiljøer som 3D-animasjoner og modellsimuleringer som brukes i undervisning påvirker måten ungdomsskole- og videregående skoleelevers tanker og forståelse av vitenskapens fenomener og konsepter

Det er ikke grunnlag for å tro at denne typen teknologier i seg selv kan forbedre elevenes forståelse av vitenskapelige konsepter, ifølge Karlsson. Faktisk kan slik undervisning ha ulemper hvis ikke alt ligger riktig tilrette for det.

- Når elevene tolker den undervisende teknologien, trekker de gjerne svært ulike konklusjoner, blant annet avhengig av hvordan oppgaven er formulert, hva slags støtte de har i læreren, kulturen på skolen, og språkbruk. Alt dette spiller en rolle for hvordan elevene angriper oppgaven, sier forskeren i en pressemelding fra det svenske universitetet.

Powered by Labrador CMS