Biene faller som fluer

De siste årene har biebestanden i verden dalt kraftig. Milliarder av bier verden over forlater kubene sine og dør uten at noen vet hvorfor. For å finne svaret startet biologen Gretchen LeBuhn The Great Sunflower Project i 2008. Med hjelp fra omlag 100 000 frivillige har LeBuhn og hennes forskerteam klart å anslå omtrent hvor mange bier som lever i USA samt hvor de trives best.

Forskerne fant at det er skremmende små populasjoner av bier i urbane områder. Dette støtter teorien om at voksende urbanisering og mangel på egnet habitat står bak den kraftige reduksjonen av både bier og andre viktige pollenbærere. Biene sliter med å finne mat, og de begrenses i deres bevegelser når bygninger står i veien.

Tidligere i år publiserte en gruppe forskere fra California en studie der flueparasitten Apocephalus borealis får skylden for biefallet. I rapporten beskriver de omfanget av parasittens angrep på honningbiene.

Fortsatt er årsakene til biedøden, som har fått navnet Colony Collapse Disorder - CCD, ikke sikre. Antagelig er det en kombinasjon av ulike faktorer, mener forskere flest. (forskning.no/KdlC)