Fem sekunders lesestund

Les gjerne for barna, men ikke innbill deg at de lærer flere ord av den grunn. En canadisk undersøkelse tyder på at de ser mest på bildene - og jo mer tekst, jo mer tid bruker de på bildene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- For å lære å lese må barna utvikle skriftforståelse, lære å gjenkjenne bokstaver og ord og så videre, sier psykologiprofessor Mary Ann Evans ved University of Guelph i Canada.

- Hvis lesestund skal hjelpe med denne prosessen, må barna fokusere på teksten.

Evans og Jean Saint-Aubin ved Université de Moncton har undersøkt hva barn ser på under høytlesning, og om fargerike illustrasjoner og bokdesign trekker oppmerksomheten vekk fra ordene.

I undersøkelsen leste barnets mor eller barnehagelærer historier som ble vist på en dataskjerm.

Barna, i alderen tre til fem år, satt på fanget og hadde et hodebånd utstyrt med tre kameraer som registrerte øyebevegelser og hvor lenge barnet fokuserte på tekst og bilder.

Hvor lang historien var, skrifttype, antall bilder og mengde tekst per side varierte for hver historie.

Fem sekunders fokusering

Teksten tapte selvfølgelig soleklart i forhold til bildene når det gjaldt å fange oppmerksomheten.

I gjennomsnitt brukte barna bare fem sekunder på å kikke på hvert enkelt ord, mens bildene fikk langt mer tid.

Ikke nok med det: Jo mer tekst det var på siden, jo mer tid brukte barna på å studere bildet, selv når det var enkle tegninger uten farger.

- Disse funnene har fått oss til å stille spørsmål ved effekten av lesestund med barna når det gjelder skriftforståelse, sier Evans.

Likevel mener hun lesestunder er verdifulle.

- Men fokus bør være på språkets innhold, forståelse og språkrytme. Lesestund er også en flott fellesaktivitet som kan øke barnas interesse for bøker, understreker Mary Ann Evans.

“Pappa sin bokstav”

- Selvfølgelig er det tekstens budskap som bør prege en lesestund, men analyser viser at det skjer mye dialog mellom liten og stor i denne situasjonen, sier førsteamanuensis Bodil Olaussen ved Pedagogisk forskningsinstitutt i Oslo.

"Bodil Olaussen."

- Det vi ser fra tidligere arbeider er at mange barn naturlig stiller spørsmål om skriftspråk i tilknytning til lesing av bøker med tekster hvor bokstaver og ord tydelig trer frem, blant annet i bilder og på skilt.

- De stiller spørsmål som “Hva står det der?”, “Hvor står det elefantgigant?”, “Hvem er det sin bokstav?” De kommer også med utsagn som “Det er pappa sin bokstav.”

- Barn er avhengige av å få svar på sine spørsmål i denne fasen hvis deres nysgjerrighet skal føre til noe.

Slutter å spørre

Men når barna forstår mer om bokstaver og ord er de ikke lenger like nysgjerrige på teksten, forteller Olaussen.

- Skrifttegn er interessante for barn når de blir oppmerksomme på skriftspråket og bokstavene. Men når de forstår skrifttegnene, slutter de å spørre om dem.

- Det ser altså ut å være forskjell på hva bøker “inviterer” til, og det er forskjell på barns undring i ulike faser.

Referanse:

Mary Ann Evans og Jean Saint-Aubin: What Children Are Looking at During Shared Storybook Reading - Evidence From Eye Movement Monitoring (Psychological Science)

Engelsk sammendrag

Powered by Labrador CMS