Dette er "ryggraden" til en kakerlakk-robot. Den skal tåle press. (Video: PolyPEDAL Lab, University of California at Berkeley)

Se robotene som etterligner insekter!

Forskere stjeler gjerne triks fra naturen når de lager roboter. En kakerlakk-robot kan for eksempel klemmes nesten flat uten å ta skade.

Det sies at kakerlakker kan overleve nesten hva som helst. Og de skviser seg fram gjennom de smaleste sprekker.

Hvordan klarer de det? Når forskere lager roboter som ligner på disse insektene, skjønner de mer om dem. Og de kan bruke insektenes talenter til å gjøre robotene bedre.

Her får du noen eksempler på det. Øverst i artikkelen så du kakerlakk-roboten som forskere i USA lagde.

Først undersøkte hva kakerlakker fikk til. For eksempel fant forskerne ut at disse tøffe krypene tålte å bli klemt under noe som var nesten 900 ganger tyngre enn dem selv:

Så får du se hvordan kakerlakker kommer seg gjennom trange sprekker:

Og de kan fint løpe fort selv om det er lavt under taket:

Bie-roboter samler seg i klaser

I fjor viste vi reportasjen om ti år gamle Eskil Selmer-Torgersen som fikk prøve å programmere roboter ved Universitetet OsloMet.

Der hadde forskerne laget roboter som samlet seg i gjenger. Robotene oppførte seg som insekter som prøver å holde varmen om vinteren.

Eskil sa til UNG.forskning.no at han syntes det var kult at forskerne kombinerte natur og teknologi.

– Robotene var jo som honningbier i naturen. De samler seg der det er varmt og lyst.

Hopper på vann uten å synke