Heldigvis døde den 15 meter lange megalodon-haien ut for nesten tre millioner år siden. Ingen vet helt hvordan den så ut, men her har en kunstner prøvd å tegne den mens den jakter forfedrene til dagens seler.

Ungene til monsterhaien spiste sine egne søsken inne i morens mage, tror forskere

Ungene til den utdødde megalodon-haien ble født kjempestore, ifølge ny forskning. De må ha spist før de kom ut, tror forskerne.

Megalodon var antakelig den største haien som har levd.

– Megalodon var mindre enn blåhvaler, men like stor som mange andre store hvaler som lever nå. Den var på størrelse med de største utdødde havøglene, sier Lene Liebe Delsett.

Hun jobber på Universitetet i Oslo og forsker på slike havøgler.

Megalodon

• Døde ut for cirka 2,6 millioner år siden
  • Kunne bli 15 meter lang
  • Spiste kanskje sel og hval
  • Kunne bli 100 år gammel, tror forskerne

Baby-megalodoner var ikke små og søte. De var to meter lange da de ble født, tror forskere nå. De har brukt en sjelden ryggradsbit fra en voksen megalodon for å regne det ut.

Men hvordan ble megalodon-ungene så store før de ble født? Forskerne har et forslag:

De spiste søsknene sine før de kom ut av magen.

Babyhai-kannibaler

Selv om mange haier føder levende unger, ligger ungene først i egg inne i moren.

Så klekker eggene der inne og etter hvert blir haiungene født.

Men den første megalodon-babyen som kom ut av egget, ble kanskje sulten.

Og hvorfor ikke jafse i seg de andre eggene der inne, som ikke hadde klekket ennå?

Faktisk gjør noen ufødte haier dette i dag også, skriver forskerne i en artikkel om undersøkelsene sine.

Kenshu Shimada er en av forskerne som nå har undersøkt en skjelettbit fra en megalodon, og som foreslår at disse store, utdødde haiene spiste søsknene sine inne i morens mage. Her viser han fram en megalodonn-tann.

Forskerne nevner sandtigerhaiene som eksempel. De spiser til og med søsken som har kommet ut av egget, skriver forskerne.

Fostrene i magen til den store håkjerring-haien spiser også kanskje søsknene sine, ifølge Store norske leksikon.

Men betyr det at megalodon-hai-unger også gjorde det?

Kan forskerne forstå et utdødd dyr?

Hvordan kan forskere vite hva som skjedde for mange millioner år siden? Svaret er at de ikke kan vite alle ting sikkert. Men forskerne kan prøve å forstå.

– Når vi jobber med utdødde dyr kan vi ikke studere dem mens de føder, beveger seg eller spiser. Derfor er det en veldig viktig metode i forskningen vår å se på hvordan nålevende dyr gjør ting, sier Lene Liebe Delsett.

– Hvis vi vet lite om de utdødde dyra, regner vi ofte med at det er mest sannsynlig at de gjorde som nålevende dyr.

Derfor er det et godt forslag at megalodon-fostre gjorde som nålevende haifostre, mener fiskeøgle-forskeren.

Det er et godt forslag at megalodon-fostre gjorde det samme som noen haifostre gjør i vår tid, mener Lene Liebe Delsett. Bildet er hentet fra bloggen hennes på forskning.no.

Årringer i skjelettbit

Hvordan går det an å regne ut størrelsen til et dyr som døde for mange millioner år siden?

Den finnes nesten ingen skjelettrester fra megalodon-haiene. Men nå har altså forskerne studert en forsteinet bit fra monsterhaiens ryggrad. Biten er veldig sjelden.

Midt i bildet ser du ringene i forskerne har studert i megalodons beinbit. Øverst til høyre ser du hvor stor haien som eide beinet, var, ifølge forskerne. Formen nederst til høyre viser hvor stor megalodonen var som nyfødt, ifølge forskerne. Her er den sammenlignet med et voksent menneske.

– Haier har skjelett av brusk, og det råtner fortere enn skjelett av bein som vi har. Derfor finnes det ganske få fossile haiskjeletter. Men fossile haitenner finnes det masse av, sier Lene Liebe Delsett.

Ryggrads-beinet kan fortelle forskerne mye. Inne i ryggradsbiten finner de ringer, som årringene i en trestamme som er saget over. Og ringene viser hvor mange år skjelettet har vokst – i hvert fall sånn cirka.

Ringene forteller at haien døde 46 år gammel. Da var ryggvirvelen 15 centimeter tjukk. Derfor tror forskerne at den var ni meter lang. Og det betyr at den var to meter lang som nyfødt, har forskerne regnet ut.

– For å se ringene har forskerne brukt røntgen. Ut fra antall ringer har de regnet ut alderen på haiene, sier Lene Liebe Delsett.

– Det er ikke helt sikkert at utregningen av haienes alder blir helt riktig, men fordi de sammenlikner med nålevende haier, kan vi regne med at det er sånn omtrent rett, sier hun til ung.forskning.no.

—-

Artikkelen ble endret 14.1.21, kl. 13.20: Lagt til forklaring på hvordan forskerne regnet ut lengden på en nyfødt megalodon.

• Kenshu Shimada er forsker ved DePaul University i Chicago, i USA
  • Shimada og tre andre forskere har skrevet om den nye forskningen sin i en artikkel. Artikkelen står i det vitenskapelige tidsskriftet Historical Biology.
  • DePaul University har lagt ut en pressemelding om den nye megalodon-forskningen, på nettsidene sine.
  • UNG.forskning.no har intervjuet: Lene Liebe Delsett. Hun er forsker og paleontolog på Universitetet i Oslo, der hun forsker på utdødde svaneøgler og fiskeøgler.