Læring avhenger av telleteknikk

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Brettspill er lærenyttig for barn, men læringen avhenger av hvordan barnet teller.

En ny studie viser at fordelene som kommer av å spille brettspill hvor man må bruke telling, ikke bør tas for gitt. Ifølge forskerne bak studien avhenger læringsutbyttet av hvordan barna oppfordres til å telle.

I et forsøk fikk 40 barn spille et typisk stigespill, hvor man må telle seg fram til antall plasser man skal flytte brikken. Halvparten av barna skulle starte fra én for hver gang de flyttet brikken. De andre skulle starte fra det tallet de hadde sluttet på forrige gang.

De som telte fra én hadde svært lite læringsutbytte enn de som telte fra tallet de hadde sluttet på. Dette viser at å spille brettspill ikke har noen umiddelbar effekt, og at fordelene kommer når barna bli utfordret og oppfordret til å utvide kunnskapen sin. (forskning.no/UGS)

Powered by Labrador CMS