Tidlig hjelp til ungdom i faresonen

Overgangene i ungdomstiden er kritiske for mange unge. I Vestfold har ungdom i faresonen fått bistand før problemene blir for store.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Erfaring viser at overgangene er kritisk for mange unge. Det gjelder overganger fra barneskole til ungdomsskole, videre til videregående og deretter ut i arbeidslivet, sier høgskolelektor Jonn Syse ved Høgskolen i Vestfold.

LOS-prosjektet i Vestfold går ut på at unge mennesker i faresonen får tilbud om egen los for hjelpe dem gjennom overgangene.

Jonn Syse har evaluert prosjektet på vegne av HENÆR-senteret ved Høgskolen i Vestfold.

- Vi ser at vi med ganske små ressurser kan redusere risikoen for at en gruppe ungdom faller ut av skole- og arbeidstilbud. Mange har hatt nytte av denne støtten, forteller Syse.

Viktig å komme inn tidlig

- Du mener at det er viktig at ungdommene ikke allerede er brukere av PPT, barnevernet eller andre deler av virkemiddelapparatet. Hvorfor er dette viktig?

- Først og fremst fordi LOS-prosjektet tar sikte på å bistå før problemene er blitt så store at man trenger profesjonell hjelp. Prosjektet tar sikte på å virke forebyggende, nettopp for å forhindre at problemene blir for store, forklarer Syse.

Omfattende nettverk nyttig

- LOS-prosjektet ligner i grunnen ganske mye på støttekontaktarbeid. Forskjellen er både at tiltakene er mer spesifikt mot problemer på skolen, kombinert med støtte på fritiden, men også at losen har et omfattende nettverk å spille på i sitt arbeid, forteller Syse.

"John Syse"

- Politi, fylkeskommunale og kommunale helse- og omsorgstjenester, skoletjenesten og frivillige instanser - de var alle sammen deler av det nettverket losen kunne støtte seg på. Både gjennom månedlige møter og kontakt mellom møtene kunne losen få råd og tilbakemeldinger fra nettverksdeltakere, hovedsakelig på et anonymt grunnlag, sier Syse.

Mange grunner til å øke innsatsen

Det er fire sentrale grunner til at det er viktig å hindre at ungdom dropper ut av skolen. Syse forteller at de som faller utenfor:

- får en mye dårligere livskvalitet
- er mer i kontakt med politi og rettsapparat
- blir storbrukere av offentlige tjenester og får dårlig privatøkonomi
- blir arbeidsuføre

Yrkeslivet er målet

Målet med prosjektet er at man vil sikre den enkelte mulighet for å kvalifisere seg til yrkeslivet. Pilotprosjektet skulle dessuten skaffe innsikt i egnede metoder, etablere støttenettverk, prioritere typer av tiltak og etablere tett samarbeid mellom aktørene i nettverket.

Deltakere i prosjektet har vært kommunen, fylkesmannen, NAV, Fylkeskommunen, politiet og NHO.

Det har vært seks loser i prosjektet og de har yrkesbakgrunn som lærere, en sosiallærer, en helsesøster, en barnevernspedagog og en miljøarbeider. Losene har hatt ansvar for hver sine elever.

Powered by Labrador CMS