Omtrent 10 prosent av bæsjen til oss mennesker flyter når den havner i do.

Forskere har funnet ut hvorfor bæsj noen ganger flyter

Amerikanske forskere gjorde eksperimenter på mus, og fant tilfeldigvis ut hvorfor noen av muselortene flyter, mens andre synker.

Hvorfor bæsj flyter, er noe vi vet lite om, skriver forskerne i den rykende ferske studien i tidsskriftet Nature.

For første gang kan forskere nå vise at det er en sammenheng mellom hvilke bakterier mus har i magen, og om bæsjen deres flyter eller synker, skriver Phys.org.

Forsket på bakteriesamfunnet i mus

Forskerne forsket egentlig på alle de bitte små bakteriene som lever inne i musene.

For å se hvordan de forskjellige bakteriene påvirket musene, hadde forskerne fjernet alle bakteriene fra fordøyelsessystemet til noen av musene.

Men så la forskerne merke til noe rart.

Ingen av bæsjene til de bakteriefrie musene fløt.

Omtrent 10 prosent av bæsjen til oss mennesker flyter når den havner i do, ifølge forskerne. Hos mus er halvparten av bæsjene såkalte «flytere».

Men hos de bakteriefrie musene var det ingen flytende lorter.

Derfor må bæsj som flyter ha noe å gjøre med sammensetningen av bakterier som finnes i tarmene deres, tenkte forskerne.

Overførte bæsj fra andre mus

Forskerne samlet sammen lort fra noen mus som vanligvis hadde bæsj som flyter.

Så sprøytet de litt av denne bæsjen inn i tarmen til musene som ikke hadde noen bakterier i tarmene sine, og som vanligvis hadde lort som sank i vann.

Når de musene da bæsjet igjen, så fløt lorten.

Forskerne klarte altså å endre bæsjen til de bakteriefrie prøvemusene fra å synke til å flyte.

Hvilke bakterier du har i kroppen avgjør om bæsjen din flyter eller ikke

Ekspertene har visst at bæsj flyter når den har mer gass i seg, men de har ikke visst hvor denne gassen kommer fra.

Men etter den nye oppdagelsen, hevder forskerne at grunnen til at noen bæsjer flyter, skyldes bakteriene. Noen bakterier lager nemlig mer gass enn andre og hvilken sammensetning av bakterier du har, avgjør om du får flytende eller synkende bæsj.

Men akkurat hvilke bakterier som gjør det, det har ikke forskerne funnet ut ennå.