Kanskje kan en av de ensomme planetene se slik ut?

Det finnes massevis av planeter uten stjerner

Kanskje er galaksen vår full av slike ensomme vandrere?

Jorda, Mars, Jupiter og de andre planetene våre suser i bane rundt sola. Til sammen danner sola og planetene et solsystem.

I de siste årene har forskerne funnet mange andre slike solsystemer i galaksen vår.

Men en sjelden gang har det også dukket opp noe annet. Noe veldig merkelig:

Ensomme planeter.

Altså enslige planeter som bare fyker rundt for seg selv, uten å være sammen med verken soler eller andre planeter.

Bilder av galaksen

Hvor mange slike ensomme planeter finnes det der ute?

Det har forskere prøvd å finne ut mer om.

Astronomen Núria Miret-Roig og samarbeidspartnerne hennes har studert en hel masse bilder av galaksen vår, tatt av sterke teleskoper.

Forskerne har sett etter tegn til ensomme planeter på disse bildene.

Glødende planeter

Jobben er veldig vanskelig. Planeter er ganske små, og lager ikke sitt eget lys. Dermed er de svært vanskelig å få øye på.

Men Miret-Roig har funnet på noe lurt.

De har kikket på bilder fra et område nær sola der det fortsatt blir dannet nye stjerner og planeter. Der kan de nemlig lete etter ensomme planeter som nettopp er dannet og fortsatt er så varme at de gløder.

Mellom 70 og flere milliarder

Arbeidet har gitt resultater!

Forskerne har funnet minst 70 nye planeter som ikke hører til noen stjerne.

Og de tror dette bare er en bitte liten del av de ensomme planetene som finnes i hele galaksen. Kanskje suser det flere milliarder ensomme kloder rundt der ute?

Forskerne vil veldig gjerne studere disse mystiske planetene nøyere. For hvor kommer de fra? Og hvordan blir de til?

Her har forskerne markert 115 punkter som kan være ensomme planeter. Det kan være vanskelig å være sikker på at det virkelig er en planet. Men forskerne er sikker på at de har funnet i hvert fall 70 stykker.

Alltid alene?

Foreløpig er det ingen som vet svarene.

Noen forskere tror at planetene først ble dannet i et solsystem, men så ble slengt vekk fra sola si.

Andre tror at de ensomme planetene alltid har vært alene.

Solsystemer, som vårt eget, begynner som en kjempestor sky med støv og gass. Tyngdekrafta gjør at støvet trekker seg sammen til klumper. I midten dannes en kjempestor lysende kule: En sol! Stoffet som er igjen, blir til små og store planeter i bane rundt sola.

Men hva hvis det bare var en ganske liten sky av støv og gass til å begynne med? Kanskje det bare var nok stoff til å lage en enslig planet?

I framtida, når astronomene får enda bedre teleskoper, får vi kanskje vite mer om de mystiske ensomme planetene.

• Núria Miret-Roig er forsker ved Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux i Frankrike.
  • Hun og samarbeidspartnerne hennes har skrevet om funnene sine i en vitenskapelig artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Astronomy.
  • European Southern Observatory (ESO) har også skrevet en pressemelding om funnet.