Den hvite kuppelen er et skjold. Her senker InSight skjoldet ned over måleapparatet. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Nå er den klar til å bore i planeten Mars

Husker du romsonden InSight? Den skal finne ut hva som egentlig er inni Mars. Her får du siste nytt!

Romsonden Insight landet på Mars 26. november 2018.

Det var organisasjonen NASA sendte romsonden dit. Der jobber det mange forskere, og de er spente. Det er kanskje du også?

For nå kan det faktisk hende at vi kan få svar på hvordan Mars ser ut inni. Det er dette InSight skal bore for å finne ut.

For eksempel: Er det varmt og flytende midt i planeten? Eller kaldt og hardt?

Godt utstyr

Og det er flere grunner til at forskerne vil vite hva som er inni Mars. Én av dem er at mennesker kanskje vil reise til Mars i fremtiden.

Da er det lurt å finne ut hva som venter under føttene der oppe.

For å finne ut av det, har InSight med seg mye bra utstyr.

Den har et seismometer som måler risting og bevegelser, og en temperaturmåler.

Temperaturmåleren skal hamres fem meter ned i overflaten.

Steg for steg

19. desember ble seismometeret trygt plassert på Mars-bakken.

Men det ble for mye vær og vind for det følsomme apparatet. Så seismometeret trengte et skjold som beskyttelse.

Og denne uka kom skjoldet på plass. Det betyr at InSight snart er klar til å starte jobben som Mars-forsker.

Hvis en meteor ramler ned på den røde planeten, kan InSight merke det. Og den kan også føle jordskjelv. Eller skal vi kalle det marsskjelv?

Skjelv-måleren og temperatur-måleren skal gi svar, håper forskerne. For hva som er inni Mars, det har de lurt på lenge.

Denne artikkelen er en skrevet om. Originalen kan du lese på forskning.no.