Her er InSight på Mars. Den bruker robot-armen til å heise ned et skjold over jordskjelv-måleren. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Har InSight sendt oss lyden av et Mars-skjelv?

Den lille Mars-roboten InSight har sendt en lyd hjem. Og slike lyder kan avsløre Mars sine hemmeligheter.

Visste du at forskere prøver å finne ut masse nytt om planeten Mars – akkurat nå?

Derfor har de sendt opp en liten detektiv-robot. Den heter InSight, og den landet på Mars før jul. Her kan du lese hva vi skrev om det.

Og nå har InSight oppdaget noe der oppe: et jordskjelv. Det skriver NASA.

Det var akkurat det romforskerne håpet på. For slike skjelv kan kanskje avsløre hva som er inni Mars.

I videoen under kan du høre lyden selv. Først hører du litt Mars-vind. Så hører du et lite skjelv. Forskerne tror i hvert fall det. Og hvis det er et Mars-skjelv vi hører, er det en rekord for oss jordboere. Ingen av oss har hørt et skjelv på Mars før.

Til slutt hører du robot-armen til InSight som flytter på seg for å ta bilder. Forskerne her gjort lydene tydeligere. Ellers ville ingen menneskeører hørt dem.

– Ligner litt på måneskjelv

Hvordan kan et jordskjelv fortelle forskerne hva som er inni Mars?

Jo, fordi jordskjelv oppfører seg litt annerledes i en steinhard, kald planet enn i en flytende varm planet, for eksempel.

Så hva har forskerne lært av dette første Mars-skjelvet? Kanskje ikke så veldig mye, for det var et veldig lite skjelv.

Men forskerne syns likevel at det var spennende.

– Vi har ventet i flere måneder på et signal som dette, sier en av forskerne som heter Philippe Lognonné. Det kan du lese på NASAs nettsider.

Skjelvet forteller at Mars ikke er helt stivnet, mener forskerne. Og dessuten syns de at Mars-skjelvet lignet litt på skjelv de har hørt på månen.

Månen er fast innerst, flytende rundt midten og har en skorpe ytterst. Kanskje Mars ligner på månen inni?

Det vet ikke forskerne enda.

Hvorfor forsker vi på Mars?

Men hvorfor vi de absolutt finne ut hva som er inni Mars?

Jo, både fordi det er spennende å vite, og fordi det er nyttig.

For kanskje skal noen som vil, reise til Mars en dag.

Og selv om de kommer til å være modige, har de nok ikke lyst til å plumpe uti noe som er helt ukjent.

NASA, om lyden av Mars-skjelv