Tyrannosaurus rex er en av artene som er påvist i Alaska.

Dinosaurene var ikke bare på besøk – de overvintret i Arktis

I et varmere, men fortsatt kaldt Arktis med fire måneders vinternatt, overvintret minst sju ulike dinosaurarter på høye breddegrader i Alaska.

Små og store dinosaurer gjorde Arktis til sitt permanente hjem og utviklet vinterstrategier, som å gå i dvale eller å få varmende fjærvekst.

Det kommer fram i en rapport publisert i tidsskriftet Current Biology. Rapporten oppsummerer mer enn ti år med nitide utgravninger langt fra folk i det nordlige Alaska.

Utvikler tenner

– På et par av de ferskeste funnstedene fra de siste årene dukket det opp noe uventet – det at dinosaurene utvikler babybein og tenner, sier hovedforfatter bak studien, Patrick Druckenmiller, til nyhetsbyrået AFP.

Det beviser at dinosaurene ikke bare var innom arktiske områder, men at de levde permanent høyt mot nord. Det var på 50-tallet de første levningene etter dinosaurer ble oppdaget. Den gang trodde man at Arktis var for kaldt for reptiler.

To hypoteser ble stående mot hverandre; Enten var dinosaurene polare helårsinnbyggere, eller dinosaurene oppførte seg som trekkfugler for å utnytte arktiske ressurser i sommerhalvåret.

Sju ulike arter

Rapporten slår fast at minst sju ulike dinosaurarter var i stand til å formere seg på ekstremt høye breddegrader. I dette tilfellet på mellom 80 og 85 grader nord i Upper Cretaceous Prince Creek-formasjonen. Til sammenligning ligger Longyearbyen på 79 grader nord.

Blant artene påvist i Alaska, finner du nebbdinosauren hadrosaurus som var blant de siste dinosaurartene på jorda, neshornøglen ceratopsia som var liten av vekst og hadde en nakkekrage, og kjøttetere som tyrannosaurus.

Teamet er overbevist om at de millimetersmå tennene de har funnet, enten stammer fra nyklekkede dinosaurer eller dinosaurfostre som har dødd før klekking.

– De har en helt spesiell tekstur på overflaten, blodårer som strømmer til tenner som vokser raskt, sier Patrick Druckenmiller.

Mørketid og vinter

Selv om klimaet var varmere da dinosaurene slo seg ned i Arktis, var det fortsatt utfordrende. Den årlige gjennomsnittstemperaturen lå på rundt 4 grader celsius, men mørketida ville vært over fire måneder lang med temperaturer langt under frysepunktet.

– Vi har nå forstått at de fleste gruppene med kjøttetende dinosaurer hadde fjær. Se på det som om de trengte en parkas for å overleve vinteren, sier forskningsleder Druckenmiller.

Pattedyr som rein føder unger som umiddelbart kan flytte seg over lange distanser. Det kunne ikke dinosaurene. Selv de største dinosaurene fikk ørsmå unger som ikke var i stand til å gå hundrevis av kilometer.

Fettreserver

De større planteetende dinosaurene hadde en annen overlevelsesstrategi. Med store fettreserver i kroppen klarte de seg med å spise greiner og bark gjennom vinteren.

Men overvintrende dinosaurer kan også være et tegn på at dinosaurene var varmblodige, eller at de, som nyere forskning antyder, befant seg på et utviklingstrinn mellom reptiler og fugler.

– Dinosaurenes evne til å overleve arktisk vinter er det sterkeste beviset for at dinosaurer snart kan settes på lista over varmblodige dyr, sier medforfatter Gregory Erickson fra Florida State University.

(©NTB)