Arkiv: oktober 2016

Fra i morgen kan jenter født mellom 1991 og 1997 få gratis HPV-vaksine. Men vil de gjøre det? I Danmark har antall skolejenter som vaksinerer seg gått ned de siste årene.

Kvinner lever i snitt lenger enn menn. Men for kvinner med hjerte- og karsykdom som gjennomgår åpen hjertekirurgi, er det annerledes.

Halloween, kvelden før Allehelgensdag, er den mest trolske dagen i året. På denne kvelden trodde man tidligere at trollfolk kunne samle seg på kirkegårder rundt Den Onde. De dødes nærvær var sentralt, og tette bånd mellom levende og døde tydelige.

Forskergrøten er både ekstra sunn og ekstra mettende, men hvor innovativ er den?

Hvorfor mangler noen damer sexlysten når de er gravide mens andre mer enn gjerne vagger til køys? Tidligere bruk av hormonprevensjon kan gi svar, ifølge forskere.

Ny forskning tyder på at kvinner som bor et sted der de utsettes for støy og luftforurensning fra biler, har høyere risiko for svangerskapsforgiftning.

De fleste av oss har nok opplevd at dialogen i en norsk film føles i overkant teatralsk og lite troverdig. Er det sånn, eller er det bare noe vi innbiller oss?

Blåskjellet er mer kresen på maten enn det forskerne tidligere har trodd.

De kunne ganne, gå i transe, tale med de døde, fremkalle uvær og bruke djeveltromme. Ikke bare nordmenn ble dømt for trolldom på 1600-tallet. Også samer ble brent på bålet.

Forskere bruker de sammenvokste fiskene til å forstå hvordan den tidlige utviklingen av tvillinger skjer.

Forskere fra Trondheim fulgte parringen til små jomfrufisker i det store korallrevet utenfor østkysten av Australia. Da fikk de seg en overraskelse.

Vi velgere vet om det går bra eller dårlig med landets økonomi. Men landets leder får bare skylden hvis vi allerede er kritiske til partiet hennes.

Noen få, helt spesielle og ekstremt kraftige røntgenglimt har blitt oppdaget i rommet.

Når noen mus hadde det vondt, begynte andre dyr i rommet å føle de samme smertene.

Nordmenns forhold til norsk natur er gjennomgående positivt. Men har du sett norske skrekkfilmer, har du kanskje en annen oppfatning.

Den nye måten å vurdere elevene på skal gi mer og bedre læring. Men i kroppsøving er vurdering for læring vanskelig å gjennomføre, ifølge ny doktorgradsavhandling.

Blodet vårt er rødt, men gjelder det for alle levende vesener? Og hva bestemmer egentlig fargen? Vi har undersøkt saken.

Musikk åpner ørene mot naturen, sier komponist og forsker Edvin Østergaard.

Lavt antall anmeldelser og trolig store mørketall gjør at Politihøgskolen vil opprette et nytt studietilbud om forebygging og etterforskning av hatkriminalitet.

Torsdag ble Nordens første helseinnovatørskole for forskere lansert i Forskningsparken i Oslo. Her kan yngre helseforskere lære av næringslivet hvordan de kan kommersialisere egen forskning til beste for pasientene og samfunnet.

Nå skal hjerneforskere fra hele Norge ta opp konkurransen med utenlandske forskere for å utvikle metoder som kan bremse Alzheimers sykdom. – Målet er bedre behandling og næringsutvikling som kan gi arbeidsplasser, sa statsminister Erna Solberg i Forskningsparken torsdag.

Den Norske Opera & Ballett går med store underskudd og er helt avhengig av statsstøtte. For å vise at de fortjener pengene, vil de trekke klassisk musikk ned på jorda.

Vinneren av årets Dance your PhD brukte salsa og sirkuskunst for å illustrere forskning på hjerteklaffer. Se videoene her.

Nå kan forskere måle hver skiløpers teknikk – også utenfor laboratoriet. Og de finner ut hva som skiller de beste fra de nest beste.

Abels mest berømte matematiske oppdagelser hadde ingen praktisk anvendelse i nesten 200 år. Nå brukes matematikken hans hver gang du gjør noe trygt på internett.

De nasjonale forskningsetiske komiteene

Nå må institusjonene ta ansvar, ifølge den nye forskningsetikkloven.

Steinaldermat kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, ifølge svensk forsker.

Mye av forskningen som viser at alt fra forelskelse til politisk tilhørighet ses i hjernen kan være full av feil og mangler. Hør mer i podcasten Politikk og Røvere.

Den siste geirfuglen døde ut i 1852. Nå har forskere klart å gjenskape arvematerialet til den og flere andre utdødde fuglearter ved hjelpe av ny DNA-teknologi.

Eldre syke stiller ingen spørsmål, setter ingen krav og vil ikke blande seg inn i legens jobb. Derfor spiller de pårørende en viktig rolle.