Arkiv: september 2016

Svenske forskere har gått i hundene og funnet gener som kan forklare hvorfor de er våre beste venner.

Mennesker er tilpasset et kosthold som består av både planter og dyr. I noen perioder av livet er det tilstrekkelig for oss å spise et plantebasert kosthold, mens i andre perioder er det viktig å få nok av viktige essensielle næringsstoffer som det er lite av i planter, skriver Anna Haug fra NMBU.

Svenske forskere har slått fast at et skannerbilde virkelig viser oss Alzheimer i hodet til en nå død mann.

Ni av ti norske utvekslingselever ville anbefalt andre å ta et skoleår i utlandet, viser en ny undersøkelse.

I forrige forsøk fant ikke forskerne flisa av mørk materie. Nå bygger de et nytt eksperiment som er hundre ganger mer følsomt.

Det skulle bli enklere og mer attraktivt å kombinere arbeid og uføretrygd. Men mottakerne av uføretrygd begynte ikke å jobbe mer likevel.

NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning

Hvordan balanserer reineiere egne interesser opp mot andre? Forskere har undersøkt samarbeidsklimaet blant samiske reineiere ved hjelp av spillteori.

Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet.

Alkoholen flyter under fadderukene ved universiteter og høyskoler. Forskere frykter at drikkingen fører til dårligere eksamensresultater.

Hva sier økonomer og psykologer om hvorfor vi jukser og lyver? Hør mer i podcasten Politikk og Røvere.

Nord universitet

Det er fullt mulig å få til mer heltidsarbeid i helse- og omsorgssektoren. Sentrale personer i organisasjonen må bare ønske det sterkt nok, mener forsker.

Politihøgskolen

Forskere ville finne ut hva som skjer når politistudenter bruker kamerabriller under øvelser der det blir avfyrt skudd.

Det viser seg at Svartedauden skyldes raske klimaendringer i Sentral-Asia. – Det er god grunn til å tro at også andre sykdommer kan få ny utbredelse på grunn av klimaendringer, sier forsker.

En tiendedel av verdens villmark har forsvunnet siden begynnelsen av 1990-tallet, viser ny studie.

Mange unge foretrekker å betale 2000 kroner ekstra for å få en mobiltelefon med en gang. Samtidig får flere under 25 år betalingsanmerkninger.

Lyd er langt mer enn det du hører.

Resultater fra en norsk studie viser ingen sikre langtidseffekter av tilskudd av omega-3 og omega-6.

Legene oppsøkte to barnehager for å undersøke friske barn. Men i barnehagen viste det seg at 43 prosent av barna hadde minst ett virus i luftveiene.

– Det er viktig at folk forstår hva du sier, ellers er det ikke vits i å si det, sier Ingun Grimstad Klepp som får Forskningsrådets formidlingspris i kveld.

Østlandsforskning

Kvinner i Forsvaret bruker ulike strategier for å føle seg verdsatt, viser ny forskning.

Mange konflikter handler om religion, men det er ikke årsaken til borgerkrig. Konflikten oppstår i stedet når folkegrupper står uten politisk innflytelse. Det er konklusjonen i en ny studie.

En studie viser at astma er tre ganger så vanlig blant barn der fedrene røykte i ungdommen, enn blant ikke-røykere.

Høstjakta er i gang. De aller fleste norske jegere vil skyte med blyammunisjon. Til tross for at nesten all forskning viser at bly er skadelig for helse og miljø.

Journalistikken utvikler seg så raskt at medieforskerne nesten ikke klarer å holde tritt. Men det finnes fortsatt interessante forskjeller mellom nett og papir, ifølge en ny doktorgradsavhandling.

Hvis ødeleggelsene fortsetter i samme tempo, blir det ikke mye igjen av regnskogen.

NASAs store kunngjøring skaper ikke entusiasme blant forskerne vi har snakket med.

En anonym spørreundersøkelse blant doktorgradskandidater ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo viser at flere kjenner til forskningsjuks i eget miljø.

Hester kan lære å bruke symboler på skilt til å fortelle eierne sine om de fryser eller ikke, viser ny forskning.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Øst-ukrainerne snakker russisk og deler historie med russerne. Men etter at Russland gikk til angrep, ble innbyggerne ved grensen tvunget til å spørre seg selv: Hvem er vi, egentlig?