Her er restene etter plattformen i Peru. (Bilde: Tantalean et al./PLOS One/CC BY 4.0)

Her ble det festet i hundrevis av år

Folk tok med seg objekter til denne plattformen i Peru fra langt unna, blant annet for å delta på store festivaler.

Dette stedet kalles Cerro del Gentil, og det ligger ved Perus sørkyst. For over 2400 år siden ble dette stedet brukt til store, rituelle fester i en periode på flere hundre år, ifølge en ny artikkel i tidsskriftet PNAS.

Det var Paracas-kulturen som holdt til i dette området, en søramerikansk kultur som eksisterte mellom 800 og 100 f.Kr. De har bygget mange graver, og de skal ha vært gode på blant annet vanningsystemer. Det finnes også flere plattformer av denne typen igjen etter dem.

En dekorert pose med menneskehår i, kanskje brukt til et rituale. (Bilde: PNAS)
En flettet kurv fra Cerro del Gentil som kan være over 2000 år gammel. (Bilde: PNAS)

Masse ting

Det har blitt funnet massevis av gjenstander ved denne plattformen som kan knyttes til festivaler og rituelle fester. Plattformen inneholder også en grav hvor det har blitt funnet rester etter over 60 mennesker, uten at forskerne sier noe mer om hvorfor denne graven er her.

Det er kurver, keramiske krukker, medaljonger av fuglehoder og mange andre gjenstander som tyder på at dette stedet ble brukt til fester hvor det ble inntatt mat og drikke.

Forskerne har valgt ut noen objekter og gjort isotop-analyser av dem, for å finne ut hvor de kommer fra i nærområdet. Ideen er at forskjellige områder gir en forskjellig signatur av visse isotoper.

Et vevd tøystykke av bomull som sannsynligvis har vært en ofring av noe slag (Bilde: PNAS)

Lange reiser

En god del av objektene stammer fra nærområdet, men mange kom også langveis fra. Noen objekter kom for eksempel helt fra Nazca-området, som er kjent for Nazca-linjene, som du kan lese mer om her. Dette er en reise på nesten 200 kilometer.

Dette betyr kanskje at Cerro del Gentil-plattformen var et viktig sted for mange folk i området rundt, og at det spilte en viktig rolle i å binde sammen folk fra forskjellige regioner.

På et tidspunkt rundt 200 f.Kr. sluttet folk å bruke denne plattformen, tilsynelatende i løpet av en veldig kort tidsperiode, ifølge denne studien fra 2016.

Forskerne vet ikke hvorfor folket der sluttet å bruke plattformen, men det henger kanskje sammen med politiske omveltninger og endrede samfunnsstrukturer.

Stanish mfl: Feasting and the evolution of cooperative social organizations circa 2300 B.P. in Paracas culture, southern Peru. PNAS, 2018. DOI: