Bilde fra den Transantarktiske fjellkjede.

Forskere kan ha funnet en plass på jorda hvor ikke engang bakterier overlever

I salt, tørr jord fra fjell i kalde Antarktis var det ingen spor av mikrober.

Overalt er det fullt av mikroorganismer.

De er bittesmå og vi kan ikke se dem. Men i en teskje med jord finnes det gjerne en milliard bakterier. Det er vanskelig å se for seg hvordan den lille skjeen med jord kan være bebodd av så mange.

Noen mikroorganismer klarer seg også på de verste steder. De lever i hopetall langt under bakken. Noen ekstreme skapninger liker seg i vann på over 100 grader. Andre lever langt under is, eller i knusktørre ørkener.

Finnes det noen plass på jorden der forholdene er for tøffe, selv for mikrolivet?

Forskere kan nå ha funnet stedet der selv ikke bakterier overlever, høyt oppe i fjellene i Antarktis.

Mikroorganismer

• Mikroorganismer og mikrober betyr det samme. Det er organismer som er så små at man må ha mikroskop for å se dem.
  • De består av bare en celle.
  • Blant annet er bakterier og mange sopparter er mikroorganismer.

(Kilde: Store Norske Leksikon)

Dro til Antarktis

Antarktis er den kaldeste plassen på jorden. Men selv her er det funnet mye mikroliv.

Det kom derfor som en overraskelse på forskerne bak en ny studie, da de ikke fant en eneste mikrobe i en del av prøvene de hadde tatt.

Et forskerteam dro til Antarktis i desember 2017. De tok jordprøver fra en avsidesliggende del av den Den transantarktiske fjellkjede.

Forskerne campet på Shackleton isbreen som strekker seg imellom et gap i fjellkjeden, ifølge National Geographic.

Opp i fjellene

Forskerne tok jordprøver fra forskjellige deler av området, fra 150 meter over havet til 2221 meter over havet.

Til sammenligning er det høyeste fjellet i Norge, Galdhøpiggen, 2469 meter over havet.

Forskerne tok prøvene i områder uten is.

I jordprøvene som var tatt par hundre meter over havet, fant forskerne mikroskopiske ormer, bjørnedyr og insekter som kalles spretthaler.

Her var det også bakterier, men tusen ganger færre enn om det hadde vært en jordprøve fra plenen din.

Ettersom forskerne sjekket prøvene som var fra høyere i terrenget, ble det færre og færre mikroorganismer å finne.

Forskerne hadde tatt 204 prøver. I 20 prosent av dem var det ikke en eneste mikrobe.

Ingen mikrober

Forskerne gjorde flere typer analyser av prøvene for å prøve å finne tegn på mikroliv. Men det var uten nytte.

Det ser ut til at det var fullstendig dødt der oppe.

Forskerne kan ikke slå fast at det var null mikrober som levde der. Det kan hende det var noen få i prøvene som de ikke klarte å finne med analysemetodene.

Men dette er etter det forskerne kjenner til, første gang noen ikke har funnet mikrober i jord.

- Som å ta prøver på Mars

Shackleton isbreen er et ugjestmildt sted, fortalte forskerne til National Geographic. Det var mange minusgrader og sterk vind som fordampet is og snø slik at fjellene var delvis bare.

På Mars er det også kaldt, tørt og fullt av salter. Her er Perceverance som leter etter tegn på liv på planeten.

Oppe i fjellene var det giftige salter kalt klorater og perklorater på bakken. Det er også mye av disse stoffene på Mars. Saltene hadde hopet seg opp fordi bakken ikke har blitt våt på kanskje tusenvis av år. Det har ikke vært vann der til å skylle de vekk.

- Det føltes som å ta prøver på Mars, sier Byron Adams, som ledet prosjektet, til National Geographic.

Kombinasjonen av kulde, tørrhet og salter, kan ha blitt for ille, selv for hardføre bakterier.

For tiden er robotkjøretøyet Perseverance på Mars og leter etter tegn liv eller tidligere liv der. Kanskje kan forskning på Mars-lignende plasser på jorden hjelpe til i jakten.