(Foto: Colourbox)

Tranebær mot urinveisinfeksjon

Kjerringrådet om å bruke tranebær mot urinveisinfeksjon er grundig undersøkt. Alt tyder på at tranebærene ikke hjelper.

Konklusjonen i denne studien er endret fire år etter publisering

Cochrane-oversikten som denne saken er basert på ble oppdatert i 2012. Da så Cochrane-forskerne på 14 nye studier, og konklusjonen er nå at tranebær-produkter ikke fungerer mot urinveisinfeksjoner.

Urinveisinfeksjon er en svært vanlig lidelse, og kvinner er spesielt utsatt. 40 prosent av kvinnene vil få minst én slik infeksjon i løpet av livet, mens tallet for menn er 12 prosent.

Ved en infeksjon vil et forhøyet bakterieinnhold i urinen kunne gi smerter ved vannlating. I noen tilfeller kan infeksjonen også spre seg til selve urinblæren og nyrene.

Men nå viser det seg altså at et gammelt råd mot slike infeksjoner faktisk har en dokumentert effekt.

Naturlig juice av tranebær kan nemlig ta knekken på bakteriene, og forebygge at infeksjoner oppstår, i følge studien som nettopp er publisert i The Cochrane Library.

De gamle “kjerringene” hadde rett!

Inneholder syre

Hemmeligheten med de små, røde bærne er at de inneholder svært mye syre (sitronsyre og “quinic acid”).

Det betyr at når man drikker juicen, forsures også urinen ved at ph-verdien synker.

Dette er dårlig nytt for bakteriene, som ikke trives i et for surt miljø.

- Nettopp derfor vil urologer normalt behandle urinveisinfeksjoner med preparater som forsurer urinen, skriver forskerne i rapporten.

Nå tror de altså tranebærene gjør mye av den medisinske nytten.

Omfattende forskning

Den nye studien er basert på en gjennomgang av hele ti studier på området. Til sammen deltok over tusen deltakere, med forskjellig kjønn og alder.

Deltakerne ble delt inn i tre grupper.

Noen fikk tranebær, enten som naturlig juice eller i kapsler, mens andre fikk placebo (narremedisin) eller vann.

Behandlingen ble gitt daglig i minst én måned.

Resultatene viser en tydelig positive effekten av de tyttebærlignende bærene.

Særlig var bærene effektive i forebyggingen av nye infeksjoner hos kvinner som ofte rammes.

Dobbelt så mange

Én av studiene fulgte en slik pasientgruppe i seks måneder.

Blant de som ble behandlet med tranebær, utviklet bare 8 kvinner en ny infeksjon i løpet av perioden.

Hos de som ikke fikk tranebær, opplevde hele 19 kvinner, altså mer enn dobbelt så mange, en ny urinveisinfeksjon.

De andre studiene underbygget også bærenes positive effekt.

Ikke kapsler

Tranebær kan fås både som juice og i kapsler.

Forskerne anbefaler imidlertid å drikke den naturlige juicen, fordi det er usikkert hvor mye av de positive virkestoffene som finnes i kapslene.

De forskjellige studiene opererte med ulik dosering. Men den vanligste dosen var ett glass juice om dagen.

Forskerne understreker samtidig at det finnes forskjellige former for urinveisinfeksjoner, og at ikke alle er følsomme for behandling med tranebær.

Jepson RG, Craig JC. Cranberries for preventing urinary tract infections. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008, Issue 1.

(Denne saken er oppdatert 5/8-19)