Se verdens kraftigste romteleskop bli bygget

Arvtageren til Hubble-teleskopet settes sammen. Se video her.

James Webb-teleskopet skal ta over etter romteleskopet Hubble, som har gitt oss mange av de aller beste bildene av universet.

Det nye, og mye kraftigere teleskopet skal først og fremst se etter infrarødt lys fra universets barndom – de første stjernene og galaksene som ble dannet etter det store smellet.

Men James Webb skal også gi opplysninger om dannelsen av stjerner og planetsystemer, og det skal rettes mot eksisterende planeter i vårt eget solsystem, og mot jordlignende planeter som kretser om andre stjerner.

Selv om den planlagte oppskytningen ikke er før om nesten fire år, så er det som skal bli verdens kraftigste teleskop inne i siste fase av byggingen.

Denne uken ble den siste delen av det NASA-forskerne kaller teleskopets hjerte installert.

Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec) er et instrument som kan følge med på 100 objekter i rommet samtidig.

En spektrograf er en slags fargemåler som blant annet brukes til å finne ut hvilke stoffer ting i rommet er laget av.

NIRSpec er i hovedsak bygget av Airbus Defence and Space i Tyskland. Instrumentet veier nesten 200 kilo.

Det betyr at teleskopets Integrated Science Instrument Module (ISIM) nå inneholder alle instrumentene som skal være med.

Før NIRSpec kunne settes inn, måtte instrumentet NIRCam også inn i ISIM. NIRCam er instrumentet som plukke opp forstyrrelser slik at speilene og de andre sensorene i teleskopet skal kunne stilles inn riktig.

Her kan du se en video fra da NIRCam ble installert:

Teleskopet er et samarbeid mellom NASA, det kanadiske romprogrammet og det europeiske romprogrammet.

Det er oppkalt etter James Webb som ledet NASA fra 1961 til 1968, i den spennende tiden rett før den første månelandingen.

Men James Webb-teleskopet er ikke helt ferdig, og byggingen på Goddard Space Center utenfor Washington fortsetter.

Her kan du se et webkamera fra hallen der teleskopet settes sammen.