Ny rekord for dypvannsfisk

En fisk har blitt observert langt nede i Marianegropen, dypere enn noen annen fisk.

Vi befinner oss på mange tusen meters dyp, langt nede i Marianegropen i Stillehavet. Dette er verdens dypeste dyphavsgrov, og går ned til 11 034 meter.

Under et forskningsoppdrag oppdaget forskerne det som sannsynligvis er en ny variant av ringbuk, helt nede på 8143 meters dyp.

Ringbukene er en stor gruppe fisk som lever på mange forskjellige dybder. Kroppen er gjerne dråpeformet og fiskene har ofte geleaktig hud.

En mystisk fisk

Denne nye fisken har store, vingelignende finner, og er nesten gjennomsiktig.

– Vi tror det er en ny art, sier Alan Jamieson til BBC, forsker ved Universitetet i Aberdeen og deltaker på ekspedisjonen.

Den tidligere rekorden er på 7700 meter, etter at en annen type ringbuk har tidligere blitt oppdaget på denne dybden.

– Vi tror også det er en ringbuk, den er bare så merkelig, sier Jamieson.

– Den ser ekstremt skjør ut, og fisken ser nesten ut som et vått stykke papir når den svømmer.

Dybdeproblemer

For hver tiende meter man går ned i havet, stiger trykket med én atmosfære. Når man kommer ned på så fjerne dybder som disse fiskene lever på, er trykket helt enormt, flere hundre ganger mer enn det er her på overflaten.

Disse dyrene er tilpasset til et liv på slike dyp, og dør i løpet av kort tid hvis de kommer opp hit.

Alt av gassfylte hulrom inne fisken, som for eksempel svømmeblærer, vil utvide seg mange ganger på vei opp mot overflaten.

Selve kroppen til fisken blir minimalt påvirket av dybden og trykket, siden væske og fast stoff ikke blir komprimert på samme måte som gass og luft.

Allikevel har livet møtt noen store utfordringer på slike dybder.

Proteiner blir bøyd av de brutale trykkforholdene, som dermed kan forstyrre livsviktige prosesser inne i fiskenes celler.

Siden fiskene faktisk lever der nede, har de en eller annen måte å håndtere dette problemet på. Noen forskere mener at dypvannsfiskene har høyere nivåer av kjemikaliet TMAO i cellene, noe som kan motvirke protein-bøyingen, ifølge New Scientist.

Ifølge disse forskerne kan fisk fortsette å leve ned til ca. 8200 meter, så den nyoppdagede fisken nærmer seg grensen på området som er levlig.